Også Telia hæver mobilpriser inden ferien

Fri tale og data på rejsen fra sommerferien får Telia til at følge konkurrenten YouSee og hæve priserne. Telia-topchef tror på, at kunderne godt vil betale for at få mere værdi i deres abonnementer.

Telias mobilkunder i Danmark skal forvente prisstigninger som følge af EUs krav om at få fjernet roaminggebyret fra 15. juni. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Telia gør ligesom den TDC-ejede konkurrent YouSee klar til at sætte mobilpriserne op forud for, at EU kræver, at man fra 15. juni kan tale og bruge data fra sit hjemlige abonnement, når man er på ferie.

Det bekræfter Telias administrerende direktør i Danmark, Morten Bentzen, over for Berlingske, uden at han dog vil ind på, hvor meget abonnementerne stiger.

»Når vi - forhåbentlig - giver kunderne mere værdi ved deres abonnement, forventer vi også, at de er villige til at betale lidt mere. De, der i dag allerede har roamingpakker i deres abonnement, betaler også en lidt højere pris,« siger Morten Bentzen.

Eftersom kunderne skal have et varsel en måned forud for ændringer, vil Telia »snart« melde ud, lover han. YouSee hæver sine priser med 10-20 kroner på alle abonnementer som følge af EU-ændringerne.

Koncernchef: Ikke bange for at melde ud

»Det danske telemarked har været forholdsvis stabilt i en periode hos de store selskaber. Det er MNVOerne (de teleselskaber, som ikke har egne mobilnet men lejer sig ind på et af de tre mobilnet i Danmark, red.), der har drevet noget af konkurrencen. Nu kommer så roamingreguleringen, som selvfølgelig vil påvirke markedet igen. Jeg håber, at alle selskaberne vil være gode til at vise den værdi, som de faktisk giver til kunderne, og fokusere på det,« siger Telia-direktøren.

De udgifter, som afskaffelsen af roaminggebyret medfører for teleselskaberne, er stadig store, fordi teleselskaberne fortsat skal afregne med hinanden til høje priser. Prisstigninger skal dog sikre, at Telias pengekasse ikke tømmes, fastslog Telias koncerndirektør, Johan Dennelind, ved regnskabsfremlæggelsen i Stockholm onsdag formiddag:

»Vi er ikke bange for at sige: Vi giver mere, derfor tager vi selvfølgelig også mere for det. Vores størrelse og aftaler hjælper os til at stå godt, så vores driftsresultat kan holdes fladt i år,« sagde han.

Ærgerligt at miste kunder

Telia fremlagde onsdag morgen regnskab for januar-marts. Den svensk-finske telekoncern, der er Nordens største, mistede endnu 28.000 mobilkunder oven i de 24.000, som forsvandt kvartalet forinden. Telia har nu 1.578.000 mobilkunder i Danmark. Alligevel formår Telia - gennem mersalg til kunderne og prisstigninger på bl.a. TV - at holde sin indtjening på stort set samme niveau som i første kvartal 2016.

»Vi har haft et første kvartal, der var OK med et tilfredsstillende resultat, hvor vi holder bundlinien, som er flad - omregnet til danske kroner -, men hvor vi gennem mersalg af tjenester sikrer en lille vækst. Kunne vi have gjort noget bedre? Ja, det ville være rart ikke at have sagt farvel til så mange kunder, men jeg er godt tilfreds med, at vi formår at fastholde de kunder, der er villige til at betale lidt mere for at få mere værdi,« siger Morten Bentzen.

Den gennemsnitlige omsætning pr. mobilkunde er steget med to kroner pr. måned til 127 kroner.

Dyrt at slås om erhvervskunderne

Og det er blandt privatkunderne, at forbruget stiger. På erhvervsmarkedet er der fortsat meget hård konkurrence.

»Erhvervsmarkedet er præget af hård, hård priskonkurrence, især på den klassiske mobil- og fastnetforretning. Vi ser derfor en mulighed for at gå ind med ekstra tjenester oven på den for at give kunderne mere værdi. Det forventer vi så også, at de betaler en lidt højere pris for. Den allerhårdeste konkurrence finder sted blandt de største kunder. Vi har heldigvis en god evne til at fastholde eksisterende kunder, men med den hårde konkurrence er der klart også en pris for at fastholde dem. Derfor skal vi netop sørge for at lægge andre løsninger ovenpå,« siger Telia-topchefen og nævner som eksempel digitale omstillingsborde i form af såkaldt »unified communication«.

På privatmarkedet har både Telia selv og Telias lavprisselskab, CallMe, mistet nogle kunder, men hos begge mærker bruger mobilkunderne nu flere penge hver måned. CallMe er heller ikke gået så hårdt ud i priskonkurrencen som det »3«-ejede lavprismobilselskab Oister, som sikrede »3« en del af fremgangen på 11.000 mobilkunder i januar-marts.

»Vi har kunder, der ikke ønsker at være kunder med de priser og tilbud, som vi har. Det betyder ikke, at vi ikke ønsker at have attraktive priser, men vi har truffet et valg om, at vi ønsker kunder, der sætter pris på værdien af de abonnementer, de har, frem for bare prisen. Så, jo, kundetaller er sindssygt vigtigt, men det er ikke det vigtigste,« fastslår Morten Bentzen.

Læs mere