Også Snapchat vil børsnoteres

Selskabet bag »forsvindingsbeskederne« vil bevare sin uafhængighed og afviser derfor flere opkøbstilbud.

Snapchat bruger spøgelset her som logo for sin beskedtjeneste, hvor beskederne forsvinder, kort efter at man har læst dem. 100 millioner bruger Snapchat, der nu vil børsnoteres. Arkivfoto: Eric Thayer, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIC THAYER

Snapchat, hvor man kan sende tidsbegrænsede beskeder til hinanden, vil skaffe flere penge ved at blive børsnoteret, så det sociale medie kan bevare sin uafhængighed.

Det lod Snapchats 24-årige stifter, Evan Spiegel, forstå tirsdag, hvor han talte på en teknologikonference. Snapchat vil takke nej til flere tilbud om at blive købt op. En børsnotering er »virkelig vigtig« for selskabet, der har til huse i Los Angeles på den amerikanske vestkyst, men hvornår den kommer, ville Evan Spiegel ikke afsløre.

»Vi er nødt til at gå på børsen. Det er bare endnu et punkt på listen over gøremål,« sagde han.

100 millioner brugere

Med Snapchat kan brugerne tage billeder, indspille film, dele historier, lægge specialeffekter som tekst og tegninger på og siden sende billeder og film til en kontrolleret liste over modtagere. Modtagerne kan se billedet eller filmen i op til ti sekunder, hvorefter de slettes automatisk.

Ifølge Snapchats egne oplysninger bruger flere end 100 millioner tjenesten, og 65 procent af dem sender dagligt beskeder.

»Det er sjovere på den måde,« sagde Evan Spiegel om at bevare Snapchats uafhængighed af investorer.

Afviste milliardtilbud fra Facebook

I 2013 afviste Snapchat et tilbud fra Facebook på tre milliarder dollars. Til gengæld hældte den kinesiske internetgigant Alibaba i marts 200 millioner dollars i Snapchat, der vurderes at være nu 15 milliarder dollars værd mod 10 milliarder ved udgangen af 2014.

Trods den høje markedsværdi tjener Snapchat dog kun få penge.

Blandt investorerne i Snapchat er investeringsbanken Goldman Sachs, Alibaba, den amerikanske internetgigant Yahoo og kapitalfonde.

Facebook blev børsnoteret 18. maj 2012, Twitter 7. november 2013.