Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Siden Mærsk i 60erne fik monopol på olien i den danske undergrund, har den danske offshoreindustri vokset sig til en gigant i dansk erhvervsliv. Olie, gas og vind i Nordsøen danner basis for et enormt vækstmarked, der beskæftiger 27.000 mennesker og eksporterer for omkring 49 milliarder kroner om året.
»Der har været fantastisk aktivitet i Nordsøen de seneste år med mange installationer, og det smitter af på en lang række underleverandører,« siger Johannes Kromann Bie, direktør for olie og gas i brancheforeningen Offshoreenergy.dk.
Blandt de begunstigede brancher er de helikoptervirksomheder, der med stor succes driver forretning på borerigge og havvindmølleinstallationer.
Arven fra Mærsk
Der er i dag to helikopterselskaber, der opererer i den danske offshoresektor; Dancopter og Bel Air.
Begge er vokset frem, efter Mærsk i begyndelsen af årtusindeskiftet lukkede sin helikopterdivision, og i dag er der plads til begge virksomheder. Efter et hårdt år, hvor Dancopters ene helikoptertype var tvunget til at blive på jorden, har virksomheden i 2013 formået at vende et underskud på 56 millioner til et overskud på 74 millioner.
»Man må jo sige, at det er et meget tilfredsstillende resultat. Det er der ingen tvivl om,« siger Jens Anders Jensen, administrerende direktør i Dancopter, og fortsætter: »Det kommer sig af, at vi har haft øget aktiviteten herhjemme, samtidig med at vores udenlandske aktiviteter har udviklet sig meget positivt.«
Hvor Dancopter har øget aktiviteten i udlandet og har baser i Danmark, England, Holland og en ny på vej i Norge, har konkurrenten Bel Air hentet kapaciteten fra Finland, Holland og England hjem til Esbjerg.
»Da Dancopters helikoptere stod stille, gjorde vi det, at vi trak alt tilbage til Danmark. Vi ville bare gerne koncentrere os om at servicere vores danske kunder så godt som muligt, så vi valgte at fokusere på det danske marked,« siger Susanne Hessellund, ejerleder og pilot i Bel Air.
Og den strategi har givet pote for virksomheden. Bel Air har for fjerde år i træk øget resultatet på bundlinjen markant og gik i 2013 frem fra 26 mio. til 39 mio. kroner.
Luftig fremtid
Ifølge Johannes Kromann Bie fra offshoresektorens brancheforening ser fremtiden lys ud for helikopterselskaberne.
»Niveauet er voldsomt stigende, især inden for vinddelen. Olie og gas er en moden branche, så væksten sker primært inden for vind,« siger han.
Den udvikling ser Susanne Hessellund allerede:
»Der er virkelig fart på skibs- og vindmølleoperationerne. Det er et lidt anderledes marked, der er langt mere ad hoc-baseret, men det er et marked, der er rigtig spændende.«
Både hun og Jens Anders Jensen forventer dog, at de eksplosive vækstrater i helikopterbranchen erstattes af nogle mere stabile i 2014.