»Øvrige« slår Apple og Samsung på tavle-PCer

For første gang er giganterne blevet overhalet, godt hjulpet af juletilbud.

Tavle-PCerne bliver bedre og billigere. Det giver mange mindre producenter vind i sejlene på bekostning af de store. Arkivfoto: Toshifumi Kitamura, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: TOSHIFUMI KITAMURA

For første gang nogen sinde er Apple og Samsung begge blevet overhalet på tavle-PC-salget af de producenter, som sælger deres tavlecomputere under andre mærkenavne.

De såkaldte »Brand X«-producenter - som i statistikkerne lander under begrebet »Øvrige« - stod i 2014 for 29 procent af verdens tavle-PC-marked med de 70 millioner styk, som de leverede. Dermed er de løbet forbi både Apple, som sad på 26 procent, og Samsung, som sad på 17 procent, viser nye tal fra analysefirmaet Strategy Analytics. Det skriver netmagasinet Re/code.

De meget billigere tavle-PCer har især solgt godt på udviklingsmarkederne, men de blev også brugt på en række af de store markeder, f.eks. i USA, hvor de bogstaveligt blev foræret væk som juletilbud, når man tegnede abonnement hos teleselskaberne.

Tilbagegang for Apple

Apple, som ellers fik hul på det nye marked for tavle-PCer med sin første iPad fra 2010, har det seneste år haft problemer med salget. 2014 var det første år, hvor det er gået tilbage, og også i seneste kvartalsregnskab var der tilbagegang trods lanceringen af nye modeller. Apples nye iPhone 6-telefoner og Mac-PCer æder sig ind på iPadens territorium.

I Danmark lå Apple på 41 procent af tavle-PC-salget i 4. kvartal 2014, mens Samsung sad på 11 procent, Denver på 10 procent, Lenovo på 6 procent og Huawei på 5 procent, viser opgørelsen fra analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt.

Der blev i oktober-december solgt i alt 329.100 tavle-PCer i Danmark.

Vil ind på arbejdspladserne

I mange udviklingslande bliver tavle-PCerne især brugt som bærbare filmafspillere, hvilket mindsker behovet for store kræfter inde bag skærmen. De helt billige tavle-PCer kan dermed fint klare opgaverne.

Presset på tavle-PC-markedet har fået både Apple og Samsung til at øge fokus på at komme ind på arbejdspladserne. Apple indgik for nylig aftale med IBM, hvis erhvervsprogrammer skal kunne fungere på en iPad. Samsung satser blandt andet på sin Know-sikkerhedssoftware, som gør det muligt at adskille og beskytte virksomhedsdata og -programmer, som ligger på folks egne tavle-PCer (og mobiltelefoner).

Tavle-PC-salget presses af en tilbagevendende interesse for »rigtige« bærbare computere, som bedre kan håndtere mange opgaver, og som er nemmere at manøvrere rundt på end tavle-PCerne, så snart man skal mere end det mest almindelige.