Øresundsbroens underskud vokser

Trods en succes med så mange køretøjer på Øresundsbroen som aldrig før, så regner selskabet bag broen med, at det økonomiske resultat - det trecifrede millionunderskud - bliver større i 2006 end året før.

I 2005 var underskuddet på 141 mio. kr. Den seneste prognose fra selskabet Øresundsbron er et underskud på 150 mio. kr. for 2006.

Øresundsbron forklarer det dårlige resultat med, at udgifterne til renter er stigende, og at der er større afskrivninger på broen, skriver dato.

»Vi har større afskrivninger i regnskabet for 2006, og der er naturligvis også renter, som hvert år bliver tilskrevet gælden på den pris, det har kostet at bygge broen,« siger adm. direktør i Øresundsbron, Kaj V. Holm.

Trods det historisk lave renteniveau, der nu er stigende, var der for 2005 tale om ikke mindre end 700 mio. kr. i renter på broens gæld på cirka 20 mia. kr.

Dertil kommer, at det er pendlertrafikken, der er øget voldsomt på det seneste, og det er gruppen med de største rabatter.

Ferietrafikanterne kører til fuld pris, men der er ikke sket en tilsvarende stigning, oplyser Øresundsbron.

En anden forklaring på, at der fortsat er underskud, er, at billetpriserne på Øresundsbroen i 2000 blev sænket meget kraftigt, hvad brugerne nyder godt af.

Og de kan glæde sig over, at der ikke er planer om drastiske prisstigninger.

»I vores forudsætninger er det indlagt, at priserne stiger nogenlunde i takt med prisudviklingen,« siger Kaj V. Holm.

For 2006 forventer Øresundsbron, at man kan afdrage på gælden på de 20 milliarder med 180 mio. kr. Det er under én procent. Umiddelbart ville det altså tage mere end 100 år at få betalt broen.

Alligevel er det planen - med de nuværende forudsætninger - at broen er tilbagebetalt om cirka 30 år.

Forklaringen er ifølge Kaj V. Holm, at indtægterne fra trafikken vil vokse hurtigere end inflationen, da der i de kommende år kommer endnu flere biler.

Hvad angår renterne bliver de automatisk mindre, når en del af gælden er betalt tilbage.

Man får derfor en accelerende nedbringelse af gælden i de seneste år af tilbagebetalingsperioden, oplyser Øresundsbrons adm. direktør.

Kilde: dato