Ølgigant trækker op

Verdens største bryggerigruppe vinder markedsandele.

Læs mere
Fold sammen
Verdens største bryggerigruppe Anheuser-Busch Inbev, der blandt andet producerer Budweiser og Stella Artois ølmærkerne, vinder markedsandele på syv af bryggeriets kernemarkeder, heriblandt i Belgien og Storbritannien.

I Storbritannien opererer også Carlsberg, men ellers er den store bryggerigruppe ikke i direkte konkurrence med Carlsberg på mange markeder, da kernemarkederne for AB InBev er Nord og Sydamerika.

AB Inbev kan takke ølmærket Stella Artois for, at det går fremad på det britiske marked. AB Inbev har lanceret Stella Artois i en 4. pct. udgave sammen med en ny kreativ strategi, hvilket altså har givet pote. Stella Artois' volumen voksede 6,6 pct. i 2. kvartal af 2009, mens det samlet set i første halvår af 2009 voksede med 3,7 pct.

Overskuddet i andet kvartal steg 13 procent. Resultatet før renter, skat, afskrivninger og amortisering af goodwill steg til 3,6 mia. dollar fra 3,18 mia. dollar. Dermed var resultatet bedre end forventningen hos analytikere adspurgt af Bloomberg News, der havde ventet 3,21 mia. dollar.

Nettooverskuddet steg til 1,07 mia. dollar i Q2 mod analytikernes forventning om 1,01 mia. dollar.

RB-Børsen