Øl til hele verden

På rekordtid er det lykkedes Lars Dietrichsen og Michael Knoth at skabe et landets største specialbryggerier. I dag bliver GourmetBryggeriets flasker solgt i 3.000 butikker over hele landet, og nu skal resten af verden også lære at drikke øl fra bryggeriet i Roskilde.

Gourmet Bryggeriet i Roskilde. Her brygmester Michael Knoth (th) og kokken Lars Dietrichsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Krsitian Juul Pedersen
Hvis man en sen aftentime tilfældigt slentrer rundt ude i Bytoften, et halvkedeligt industriområde i udkanten af Roskilde, hvor den ene grå fabriksklods afløser den anden, kan det ske, at ens blik falder på to mænd, der sidder og arbejder, længe efter alle andre er gået hjem.

Men man skal ikke have ondt af dem, de har selv valgt det; og stikker man hovedet indenfor på det lille kontor og spørger, hvorfor de ikke bare går hjem, vil svaret formentlig lyde nogenlunde sådan her:

»Bare rolig, vi elsker det her,« siger Lars Dietrichsen, den ene halvdel af succesfortællingen om GourmetBryggeriet.

Han sidder på den anden side af et langt træbord iført cowboybukser, vandrestøvler og en gammel fleece med det letgenkendelige GB-logo trykt på brystet. Der er ingen store armbevægelser over det smalle mødelokale bagerst i den grå fabriksbygning. Tværtimod. Langs den ene væg hviler et par fyldte flyttekasser sig, og på bordet står resterne fra forrige møde i skikkelse af en håndfuld hvide plastikkrus med kaffelatter.

I kontoret ved siden af render GourmetBryggeriets anden halvdel, brygmester Michael Knoth, rundt og leder efter nøglerne til firmabilen. Han har allerede været forbi et par gange for at høre, hvor han skal aflevere de 30 kasser øl, som en københavnsk café bestilte i morges.

»Som du kan se, er der stadig masser af ting, som kan rationaliseres. Men den slags kan man ikke vide på forhånd, og der er alt for mange iværksættere, som bruger oceaner af tid på at lave store, forkromede forretningsplaner i stedet for bare at komme i gang og se, om deres koncept holder i praksis. Det nytter ikke at spekulere sig gråhåret over, hvordan ens virksomhed mon udvikler sig fremover. De fleste forretningsplaner holder alligevel sjældent ret lang tid,« siger Lars Dietrichsen. Sandheden er da også, at det er gået ualmindelig stærkt siden starten i 2005. På kort tid er det lykkedes Lars Dietrichsen og Michael Knoth at skabe et stort specialbryggeri, og i dag bliver GourmetBryggeriets produkter solgt i over 3.000 butikker.

Satsede stort
Historien om GourmetBryggeriet er en iværksætterhistorie af den klassiske slags. Det er fortællingen om to mænd, der fik en god idé, udviklede den og sprang ud i udfordringerne med et kraftværks energi.

Historien begynder i slutningen af 1990erne, inden specialøllet for alvor meldte sin ankomst herhjemme. På det tidspunkt begrænsede konkurrencen på det danske ølmarked sig til en halvkedelig kappestrid mellem Carlsberg og Tuborg Bryggeriernes anonyme industripilsnere Hof og Grøn Tuborg.

»Folk vidste jo ikke bedre. Med mindre man var ølentusiast, anede man ikke, at der fandtes øl, som smagte af noget, og som ville andet end bare at slukke tørsten på en varm sommerdag.«

Men i 1999 begyndte Carlsberg så småt at lugte lunten og se de første optræk til et nyt ølmarked. Samme år havde bryggeriet i Valby lanceret 3.000 flasker specialbrygget Abbey Ale og sendt dem ud til en række udvalgte restauranter. Nu skulle danskerne lære at sætte pris på god øl, og responsen var overvældende.

På sidelinjen stod to mænd og betragtede scenariet med interesse. Michael Knoth var på det tidspunkt brygmester på Carlsberg, og Lars Dietrichsen drev to restauranter i Roskilde.

Begge var mere end almindelig begejstret for øl, og begge havde de en drøm om engang at starte deres eget bryggeri.

»Det er et lille land, så vi løb jævnligt ind i hinanden, og vi talte tit om at slå os sammen en dag. Men dengang var markedet for specialøl stadig så lille, at det var umuligt at stable et bryggeri på benene, man kunne leve af,« fortæller Lars Dietrichsen.

Men i kulisserne begyndte de at tegne omridset til det, der senere skulle blive GourmetBryggeriet. De første etikettedesigns blev udtænkt, flaskestørrelser udvalgt og forskellige bryg diskuteret. Imens begyndte specialølmarkedet for alvor at røre på sig. Mikrobryggerierne skød op som anemoner i en dansk forårsskov, Carlsberg udviklede specialserien Semper Ardens, der på kort tid fik et fornuftigt stampublikum, og i september 2005 tog de to ølentusiaster springet. Michael Knoth sagde sit job på Carlsberg op; Lars Dietrichsen skruede ned for arbejdsblusset i sine restauranter, og så gik de ellers i gang med at brygge øl.

Men modsat de fleste mikrobryggerier havde de to fra første dag en klar ambition om hurtigt at blive et stort bryggeri, så de lagde ud med at brygge 200.000 flasker øl.

»Folk sagde, vi var åndssvage. De rådede os til at starte mere roligt ud, men vi havde en plan. Vi ville ikke gå på kompromis med øllets kvalitet; indholdet skulle være 100 procent i orden, det var filosofien. Men derudover handlede det om at producere øllet så billigt som muligt. Og med størst mulig volumen.«

Ingen idylliske facader
De to vidste fra start, at der skulle være økonomi i foretagendet, og at kærligheden til øllet ikke alene kunne drive værket. Ingen af dem gad knokle gratis i årevis, så de var sparsomme med investeringerne.

»Ikke fordi vi ikke troede på vores idé, det gjorde vi; men vi vidste, at enhver udgift i sidste ende ville sætte sig på prisen ude i butikkerne, og den endelige købspris er ekstrem vigtig. Det kan være forskellen på, om man kan sælge sit produkt eller ej.«

Af samme grund ligger GourmetBryggeriet heller ikke idyllisk i en nedlagt staldbygning ude på landet. Det ligger på en kedelig industrigrund i et lige så kedeligt industrikvarter i udkanten af Roskilde.

»Det idylliske ligger ikke i vores facade, men i de produkter vi sælger. Vi har det udstyr, der skal til for at lave god øl, men der er ingen dyr kobberkant på tankene. Vi har kun brugt penge på det allermest nødvendige,« siger Lars Dietrichsen.

Taktikken lykkedes. Kort efter åbningen blev de ringet op af distributørgiganten House of Beer, som på det tidspunkt sad på distributionen af det meste udenlandske specialøl herhjemme. De havde set et stigende marked for dansk specialøl fra mikrobryggerierne, og den vogn ville de med på.

»De kunne se, at vi var i stand til at levere store mængder, og fra den ene dag til den anden kom vi til at stå på hylderne i knap 1.000 butikker herhjemme. Det var en fantastisk start, men det betød også, at vi konstant var nødt til at bygge til, og i løbet af det første år øgede vi brygkapaciteten med 600 procent.«

Siden er det kun gået fremad, og i dag sælger GourmetBryggeriet omkring 1,2 millioner liter øl om året. Godt skuldret af et bryggeri, der indtil for to år siden blot var tuschstreger på et stykke papir. Og der er intet, som tyder på, at udviklingen har tænkt sig at stoppe her.

Den trendy øl
I dag har GourmetBryggeriet et fast sortiment på syv forskellige øl; men i bryggeriets korte levetid har Lars Dietrichsen og Michael Knoth leveret en strøm af ølnyheder, og sidste efterår rundede GourmetBryggeriet bryg nummer 100.

»Vi vil gerne blive ved med at udvikle os. Derfor eksperimenterer vi konstant med nye råvarer og nye brygmetoder. Folk er meget åbne, de vil gerne prøve noget nyt, så vi er nødt til at være oppe på dupperne og følge med udviklingen,« siger Lars Dietrichsen.

At dømme på listen over restauranter og caféer, der sælger bryggeriets øl, er missionen lykkedes godt. Ved årets Danish Music Awards leverede GourmetBryggeriet indholdet til fadølshanerne, ligesom tilskuerne ved fodboldklubben Frems hjemmekampe kan slukke tørsten i øl fra GourmetBryggeriet.

I 120 år havde Carlsberg ellers siddet tungt på udskænkningen i den gamle arbejderklub, men sidste sæson takkede Frem altså ja til et samarbejde med specialbryggeriet i Roskilde.

»Det var en vigtig sejr. Ikke kun fordi det lykkedes at vælte en gigant som Carlsberg af pinden, men i endnu højere grad fordi aftalen med Frem Boldklub giver os mulighed for nå ud til nogle andre mennesker, end vi plejer. Indtil videre har boomet i specialøl været båret oppe af fire-fem procent af befolkningen, simpelthen fordi øllet har været for dyrt. Men nu er vi ved at ramme nogle priser, hvor de fleste kan være med, og på et fodboldstadion kommer vi i kontakt med den almindelige dansker. Vi får en enestående mulighed for at vise, at specialøl ikke kun handler om dyre restaurantbesøg, det kan også drikkes til en helt almindelig fodboldkamp.«

Gik på børsen
I december sidste år blev GourmetBryggeriets aktier så optaget til handel på OMX børsen First North under Københavns Fondsbørs.

Fra den ene dag til den anden fik GourmetBryggeriet tilført 45 mio. kr., og det betød, at man var i stand til at opruste på mandskabssiden.

I dag har bryggeriet ansat ti mand til at rejse rundt og rykke i restauranterne og caféerne, samtidig har GourmetBryggeriet fået mulighed for at lave en række strategiske beslutninger, der fremtidssikrer virksomheden. En af dem er ansættelsen af den tidligere Carlsberg-mand, Tom Sand Kristensen, som administrerende direktør.

»Sidste års børsintroduktion gav os muligheden for at rekruttere den helt rigtige til at lede bryggeriet ind i fremtiden.

En mand som Tom Sand Kristensen havde næppe sagt ja til forlade sit job hos Carlsberg, hvis ikke vi var kommet på børsen. Så havde vores egenkapital simpelthen ikke været stor nok til, at han for alvor kunne rykke ved noget herude.«

Med den seneste ansættelse håber de to bryggeriejere, at der kommer mere styr på de elementer af kaos, som har hersket siden starten. Det skal være slut med selv at køre ud med øl til kunder, der pludselig står og mangler et par kasser øl:

»Vi skal udnytte vores spidskompetencer bedre fremover. Jeg kan få nye idéer, og Michael kan brygge øl. Det er det, vi bidrager bedst med.«

I dag er GourmetBryggeriet i fuld gang med at erobre markederne i Norge og Sverige, hvor et ølboom i stil med det, der er skyllet ind over Danmark de seneste fem år, er under opsejling. Bryggeriets erklærede mål er at blive Skandinaviens førende specialbryggeri, og Lars Dietrichsen lægger ikke skjul, at den nye mand på direktørdækket også er valgt, fordi han kender det internationale ølmarked. På sigt vil GourmetBryggeriet nemlig ikke nøjes med at skele til de nordiske lande, når der skal satses på nye eksportmarkeder.

»Hvorfor ikke kigge mod Malaysia eller Kina? Der er en god udvikling i gang i Asien, så lad os komme ind på det marked. Specialøl er kæmpestort i Rusland, og bare en lille succes derovre vil betyde, at vi skal bygge et bryggeri, der er ti gange større end det, vi har i dag. Der er virkelig hård kamp om pladsen i Danmark. Der er over 100 danske bryggerier, så kan man få succes herhjemme, har man et langtidsholdbart produkt. Så kan man også klare skærene internationalt. Vi er i hvert fald klar til at gøre forsøget.«