Øl-guru skal sikre nye specialøl til danskerne

Ølentusiast og tidligere chefbrygger ved Carlsberg, Anders Kissmeyer, går sammen med danske Royal Unibrew om at producere specialøl til danskerne. Samtidig opfører Royal Unibrew et nyt bryggeri i Odense udelukkende til produktion af specialøl.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh.
Læs mere
Fold sammen

Det er efterhånden umuligt at finde en bar, hvor udbuddet af øl begrænser sig til tre-fire forskellige mærker og variationer. Træder man ind på langt de fleste øl-barer i dag, må man et øjeblik blinke med øjnene for at fokusere på de mange specialøl, som hylderne bugner med.

Den udvikling vil Royal Unibrew nu sætter yderligere damp under.

Øl-bryggeriet har derfor indgået et samarbejde med øl-specialist, tidligere chefbrygger ved Carlsberg og manden bag mærket »Kissmeyer Beer«, Anders Kissmeyer.

Det gør Royal Unibrew for at styrke deres position på specialøl-markedet, hvor bryggeriet i år oplevede en stigning i salg på syv procent.

»Anders Kissmeyer er en af de medvirkende årsager til, at vi har så mange gode danske specialøl i Danmark. Han har været med til at udvikle en lang række øl sammen med både danske og internationale brygmestre,« siger direktør for specialøl, Lars Mejlgaard om årsagen til samarbejdet. Lars Mejlgaard er desuden ansvarlig for en ny forretningsenhed i Royal Unibrew, der netop skal fokusere på udviklingen af specialøl på tværs af markeder.

Satsning på specialøl

Anders Kissmeyer var bl.a. med til at opstarte Nørrebro Bryghus, hvor han senere blev fyret fra jobbet som bryggerridirektør i forbindelse med en større omstrukturering.

Senere udviklede han brandet »Kissmeyer Beer«, som Royal Unibrew nu får adgang til at bruge.

Anders Kissmeyers nye funktion ved Royal Unibrew bliver Head of Craftbeer.

»Royal Unibrew har begivet sig ud på en meget interessant rejse med satsningen på specialøl. Generelt er der en stigende interesse for specialøl, og jeg forventer bestemt, at denne tendens vil fortsætte,« siger Anders Kissmeyer om samarbejdet:

»Jeg glæder mig til at kunne bidrage med mine erfaringer og til at udvikle en masse nye typer specialøl.«

Royal Unibrew fremlagde torsdag aften en flot halvårsrapport med en omsætning, der var steget til 3.2 mia. kroner, hvilket er mere end 200 mio. kroner over samme periode sidste år.

»Det skydes især fokus på specialøl,« siger administrerende direktør Henrik Brandt til Berlingske Business.

»Kunder har f.eks. efterspurgt nicheområder som økologiske øl, og det har vi efterkommet. Økologiske øl bliver ikke et område, vi satser yderligere på i fremtiden, men for os er det vigtigt at have et bredt udbud af specialøl generelt, fordi det er det, kunderne efterspørger,« siger han.

I løbet af 2015 blev der lanceret 1.298 nye specialøl i Danmark, viser tal fra Bryggeriforeningen.