Øl-guru fordobler værdien af Mikkeller

Værdien af det hypede ølselskab Mikkeller mere end fordobles efter et begivenhedsrigt år. Der kom både nye ejere ind i virksomheden og investeret heftigt i nyt bryggeri og en stribe nye ølbarer verden over.

Mikkel Borg Bjergsø, manden bag Mikkelller. Fotograferet på Warpigs i Kødbyen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard

Milepælene stod i kø sidste år for den kendte ølbrygger Mikkel Borg Bjergsø, der er manden bag mikrobryggeriet Mikkeller med base på Vesterbro i København.

2016 var både året, hvor han solgte en del af sit livsværk fra, da den amerikanske kapitalfond Orkila Capital købte sig ind i virksomheden med en mindre ejerandel. Det skete efter lange overvejelser for Mikkeller-stifteren, som dog nåede frem til, at han havde brug for en professionel partner. Derudover investerede han yderligere i sit eget første bryggeri, som han har købt i San Diego i USA for bedre at kunne følge med efterspørgslen på den amerikanske vestkyst. Og dertil kom åbningen af en ni barer og restauranter i Danmark, USA, Taiwan, Singapore og Thailand.

Den heftige aktivitet sætter sit stærke præg på årsregnskabet fra holdingselskabet bag Mikkeller, som netop er offentliggjort. Her fremgår det, at omsætningen steg med 22 pct. til 153 mio. kr. fra 2015 til 2016. De mange investeringer satte sig dog også i resultatet for virksomheden som dykker til 7 mio. kr. fra godt 18 mio. kr. året før.

Til gengæld er der blevet råd til et ekstraordinært udbytte, som ejerne, Mikkel Borg Bjergsø og Orkila Capital, trækker ud til sig selv. De trækker godt 13 mio. kr. ud, hvoraf Bjergsø tager cirka ti mio. kr. jf. sin ejerandel.

Men mest bemærkelsesværdigt er det, at værdien af Mikkeller eksploderer. Efter kapitalindskuddet fra Orkila har det stået klart, at værdien af de bogførte aktiviteter skulle justeres. Det betyder, at egenkapitalen - som er den bedste indikator for værdierne i et unoteret selskab - mere end fordobles fra 61 mio. kr. i 2015 til mere end 125 mio. kr. i 2016.

I virkeligheden er selskabet dog formentlig noget mere værd. Alene varemærket Mikkeller, som er kendt af ølnørder verden over, må formodes at have en højere værdi end de 125 mio. kr.