Økonomien i Urban skal styrkes

Lige siden lanceringen af gratisavisen Urban i 2001 har tallene på bundlinjen været røde. Det skal der ændres på. Urban bliver integreret med Berlingske Tidende, men beholder dog egen redaktion og ledelse.

Urban skal forsvare og videreudvikle sin position på et avismarked, hvor mange aviser er svækket af den hårde konkurrence om læsernes opmærksomhed.

Urban selv har givet underskud lige siden lanceringen i 2001, men det skal der laves om på. Indtil i går var Urban en administrativ del af B.T., men avisen bliver nu en integreret kommerciel og redaktionel del af Berlingske Tidende.

»De nationale gratisaviser er kommet for at blive på det danske marked, og vi vil have vores del af det marked - selvfølgelig med de færrest mulige omkostninger, det mest nytænkte koncept og den mest attraktive plads for annoncørerne,« siger koncernchef Lisbeth Knudsen, der også er chefredaktør på Berlingske Tidende.

Urbans chefredaktør Dorthe Carlsen har i forbindelse med omlægningerne besluttet at forlade Urban efter tre år. Ny konstitueret ansvarshavende chefredaktør bliver den nuværende redaktionschef Henrik Bay.

Urban beholder sin egen redaktion på Berlingske Tidende, men vil i højere grad kunne trække på koncernens kompetencer og indhold, herunder indhold på Berlingske.dk.

»Det er oplagt, at der er en synergi mellem Urban og net-nyhederne,« siger Lisbeth Knudsen.

Afskedigelser forud
En del af rationalet i at integrere aviserne er at styrke Urbans økonomi.

Det Berlingske Officin offentliggør ikke økonomien i de enkelte medier, men et bud fra markedet er, at avisen i år har et underskud på et stort, tocifret millionbeløb.

Til sammenligning får MetroXpress et overskud på et tocifret millionbeløb i år, oplyser administrerende direktør Søren Riis. Han vil ikke komme nærmere elastikbegrebet et »tocifret millionbeløb« med henvisning til, at moderselskabet er børsnoteret.

Et led i integrationen mellem Berlingske Tidende og Urban er derfor at skære på lønomkostningerne for at fjerne de røde tal fra bundlinjen.

Ifølge Lisbeth Knudsen er der 28 redaktionelle medarbejdere ansat på Urban og 28 salgs- og distributionsmedarbejdere, men hun kan ikke præcist sige, hvor mange stillinger, der skal nedlægges.

»Jeg kan ikke sige det præcist,« siger hun og henviser til, at en række arbejdsgrupper nu skal se på, hvordan synergierne mellem Urban og resten af Det Berlingske Officin udnyttes bedst.

Men I må have nogle mål for størrelsen af afskedigelserne. Snakker vi om halvdelen af medarbejderne, eller?

»Det kan jeg endnu ikke sige,« siger Lisbeth Knudsen.

Urban skal have flere læsere
Et af målene for Urban i 2008 er at skaffe flere læsere.

I andet og tredje kvartal i 2007 havde avisen 478.000 læsere mod 593.000 læsere samme periode 2006 - en udvikling som i høj grad skyldes de nye gratisavisers indtog i efteråret 2006 med Nyhedsavisen, 24timer og Berlingskes egen Dato, der lukkede i april 2007.

Den tiltagende aviskrig går desuden også ud over de store betalte morgenaviser, der mister læsere.

Lisbeth Knudsen vil ikke melde klare mål ud for 2008 af »konkurrencemæssige hensyn« ud over, at antallet af læsere per eksemplar skal øges. I øjeblikket har Urban knap to læsere per eksemplar.

»Det er målsætningen, for læsertallet er afgørende for annoncekronerne,« siger hun.

Ingen Berlingske light
Urbans målgruppe er de unge mellem 20 og 40 år, og sådan skal det blive ved at være. Integrationen med Berlingske Tidende betyder ikke en Berlingske Light. Urbans koncept, der ligger færdigt til januar, skal derimod videreudvikles og styrkes ved integrationen, oplyser Lisbeth Knudsen.

»Det er vigtigt, at Urban har sit eget koncept. Den skal være mere underholdende og attraktiv for en yngre målgruppe,« siger hun.

Mens Urban havde 478.000 læsere i andet og tredje kvartal i år, havde Berlingske Tidende 346.000 læsere. De to aviser har i dag 46.000 læsere tilfælles.

cama@berlingske.dk

@Tekst u. indryk: