Økonomer forundrede over købere på onlineauktion

I et forsøg på at forstå menneskelig adfærd i forhold til økonomi, studerede økonomer købemønstre på eBay-auktioner. Hensigten var at finde ud af, hvordan folk bruger deres penge.

Det er 12 år siden, at onlineauktionen eBay gik i luften. Og på den tid har sitet etableret sig som det største auktionssite på nettet.

På det seneste har en lille gruppe økonomer fra University of California undersøgt handlerne på sitet for at forstå den menneskelige adfærd i forhold til økonomiske teorier.

Og økonomerne blev meget forundrede over de konklusioner, de fik analyseret ud af handels-dataene på eBay, skriver avisen USA Today.

Økonom Ulrike Malmendier analyserede auktioner, der solgte ting, som man kan købe i butikker, men som var billigere på eBay.

”De fleste økonomer vil antage, at sådanne auktioner ikke præges af uforudsigeligheden hos grådige budgivere. Det tror, at jagten på tilbudsvarer vil bringe vores inderste ’homo økonomus’ frem – det vil sige, at man fokuserer på at gøre den bedste mulige forretning. Men sådan er det ikke,” siger hun.

Malmendier har overvåget 166 auktioner, der solgte et spil ved navn ”CashFlow 101”. Spiller drejer sig meget apropos om personlig økonomi. Udsalgsprisen på spillet er 195 dollar, mens sælgerne på eBay havde en startpris på 45 dollar, og en ”køb-nu”-pris på 125 dollar, det vil sige, at man altid ville kunne slå til og købe spillet for 125 dollar. Prisen var altså lavere end i butikkerne. Køberne havde også mulighed for at give et bud i håbet om at opnå en lavere pris.

Men her gik det altså galt, hvis man skal bruge de økonomiske teorier som udgangspunkt.

For ifølge Malmendier blev køberne offer for det, hun kalder ”budgivernes forbandelse.” Nogle budgivere blev nemlig så ivrige efter at vinde auktionen, at de glemte ”køb-nu”-muligheden til 125 dollar. I stedet blev varen ofte budt op over 185 dollar.

Hele 43 procent af de 166 auktioner sluttede med, at køberne betalte mere end ”køb-nu”-prisen.

Økonomerne undersøgte efterfølgende auktioner på den populære musikafspiller iPod. Nøjagtig samme udvikling gjorde sig gældende her: I 45 til 50 pct. af tilfældende røg salgsprisen over ”køb-nu”-prisen.

Undersøgelsen af eBay viste, at det samme mønster gør sig gældende inden for bl.a. parfume og bøger – og både på billige og dyre varegrupper.

En anden konklusion på økonomernes undersøgelse af eBay er, at køberne ofte glemmer, at de skal betale fragtomkostninger, når de har købt en vare.

Det viste sig ofte, at det folk sparede på købet, blev ædt op af fragtomkostninger.