Økonom: Afskaf de gule plader på biler

Transport. Svend Hylleberg undrer sig over, at politikerne ikke lukker hullet i lovgivningen en gang for alle.

- Der er, så vidt jeg kan se, absolut ingen grund til at have gulpladebiler, sådan skriver Svend Hyllebjerg, professor ved Institut for Økonomi på Aarhus Universitet og tidligere formand for Konkurrencerådet, i en kronik i Berlingske Business onsdag.

Han konstaterer at bilbeskatningen i Danmark er en af de højeste i verden. - Registreringsafgiften medfører, at prisen på en bil knap tredobles i forhold til prisen før skat. Gulpladebiler er biler, hvis anvendelse er indskrænket ved, at bilen "utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport". Den betragtelige skattebesparelse, man opnår ved at at acceptere indskrænkningen, er større end bilens pris uden skat.

Erhvervsstøtte- Den oprindelige begrundelse for at indføre gulpladebiler var utvivlsomt erhvervsstøtte, men senere har man opfundet andre argumenter, som eksempelvis trafiksikkerhed, men det er, som de seneste tal viser, forkert, hvis man også medregner sikerheden for andre trafikanter, end dem der opholder sig bag firhjulstrækkernes beskyttende kofangre, skriver han i kronikken og fortsætter:

- Erhverstøttehensynet kan, hvis skatteministeren ønsker det, klares via afskrivningsreglerne, og den resterende kørsel i gulpladebiler adskiller sig jo ikke fra kørslen i biler med fuld afgift. Provenuet kunne jo så i passende anvendes til at sænge registreringsafgiften generelt, og derved få erstattet nogle af de gamle osere med nye og mere miljøvenlige og sikre biler.

- trichs