Økologisk fremtid for tekstilbranchen

De danske tøjvirksomheder vurderer, at arbejde med miljø og etik bliver et vigtigt parameter i fremtiden. Men de mener ikke, at butikker og kunder er parate til at betale en højere pris for varerne. Hos organisationen Max Havelaar oplever man en øget interesse fra tøjvirksomheder.

I dag kan man vælge mellem økologiske appelsiner og sprøjtede appelsiner, når man står nede i supermarkedets grøntsagsafdeling.

I en nær fremtid går man ind i en tøjbutik og kan vælge mellem økologisk producerede T-shirts, jeans og bluser. For farven, der tegner fremtiden for den danske tekstilbranche, er grøn.

Det viser en undersøgelse fra brancheorganisationen Dansk Textil Union, hvor 84,7 procent af de adspurgte medlemmer finder arbejdet med miljøetiske spørgsmål vigtigt i dag, mens 84,6 procent af medlemmerne finder det vigtigt i fremtiden.

Men 46 procent af virksomhederne er endnu ikke gået gang med CSR-arbejdet. De peger selv på, at barriererne er, at det er svært at gennemføre i praksis, det tager for lang tid og dokumentationskravene er for omfattende.

Ifølge direktør Jens Birkeholm fra Dansk Textil Union er udfordringen at få de mindre spillere med og gøre op med den afventende holdning, som nogle virksomheder har.

»Det her er ikke bare en trend. Det er noget, som alle skal tage stilling til, og vi kan ikke gå baglæns. Mange virksomheder er opmærksomme på det og vil gerne udøve det i praksis. Men de synes, det er svært at få tilstrækkelig viden om det. Derfor opfatter de også bæredygtig produktion som et vanskeligt område,« siger Jens Birkeholm.

Ekstra pris for økologi
En af virksomhedernes bekymringer går på, hvem der skal betale for den ekstra pris, som økologisk produktion koster.

69 procent af virksomhederne mener ikke, at butikkerne vil betale ekstra, og 54 procent af medlemmerne mener, at forbrugerne heller ikke vil betale for den ekstra pris.

»Hvis det skal lykkes, skal omkostningerne være indarbejdet i prisen. Derfor ser man tøjmærker lancerer nye økologiske kollektioner frem for at hæve prisen på eksisterende varer. For det vil kunden reagere negativt på,« siger Jens Birkeholm.

Han mener ikke, at den manglende viden er en dårlig undskyldning, som virksomhederne bruger for at undgå at starte på arbejdet med bæredygtig produktion.

»Det her er meget komplekst. Mange af vores medlemmer er mindre virksomheder, som ikke har råd til at sætte store ressourcer af. Man skal ind i både jura, samhandel og udenlandsk produktion. Og man ved ikke, hvor stort afkastet bliver i sidste ende. Men det er bedre at gå i gang end bare at stå stille,« siger Jens Birkeholm.

Økologi og image
Hos organisationen Max Havelaar får man flere telefonopkald fra tøjvirksomheder, der gerne vil producere bæredygtigt tøj. Her ser man intet problem, at økologi og image går hånd i hånd med hinanden.

»Vi er i dialog med mange virksomheder, og vi oplever en meget reel interesse fra deres side. Vi står med lidt af et luksusproblem, hvor vi har en mangel på økologiske bomuldsbønder. For der er virkelig mange virksomheder, der gerne vil være bæredygtige,« siger generalsekretær Judith Kyst fra Max Havelaar.

Hun ved godt, at virksomhederne også interesserer sig for økologi, fordi det giver en øget værdi til deres image. Og det er helt fair.

»De skal jo også sælge det her til deres bestyrelse. Deres største dilemma er, at de mangler flere platforme, hvor de kan få hjælp til arbejdet. De famler efter flere samarbejdspartnere som os. Det er et meget kompliceret arbejde, fordi de arbejder med mange led i deres produktion,« siger Judith Kyst, der mener, at økologisk produktion og CSR-arbejde i tekstilbranchen er kommet for at blive.