Økologi trodser krisen

Mens salget af fødevarer har været faldende over det sidste år, så tordner økologi stadig frem.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Krise på boligmarkedet, gældskrise i Europa og forskrækkede forbrugere - finanskrisen er et kludetæppe af grunde til, hvorfor danskerne bruger mindre og sparer mere. Men der er tilsynelande mindst ét sted, hvor vi nægter at gå på kompromis.

De ofte lidt dyrere, økologiske dagligvarer finder på trods af finanskrise og forbrugsforskrækkelse stadig vej til de handlenes indkøbskurve. Salget af økologi er steget med 7 pct. siden 2010 på trods af, at salget af fødevarer i almindelig er faldet.



Hvis man ser på det lidt bredere billede, så er salget af økologiske fødevarer steget med næsten 900 mio. kroner siden 2008, så salget nu ligger på 5,5 milliarder kroner, viser tal fra Danmarks Statistik.

"Økologien er sprællevende, og vi ser det som et absolut sundhedstegn, at det er nye varer som for eksempel yoghurt, æg samt gryn og mel, der går frem, mens mælken, der i forvejen ligger på en høj markedsandel, holder fast.  Det er rigtig godt, at danskerne også har fået smag for andre øko-varer," siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Danmark i front

Det går så godt for økologisalget i Danmark, at vi er det land i verden, hvor der bliver solgt mest økologi pr. indbygger. I gennemsnit fylder økologien 7,6 pct. af vores madbudget, og det kan meget vel blive endnu mere.