Økologi får comeback

Danskerne køber nu igen økologiske varer - salget er steget mærkbart siden nytår.

Danskerne har igen fået smag for økologi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Dueholm
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De nyeste tal fra virksomheder og butikskæder viser, at salget af økologiske fødevarer igen er i vækst. Coop, som tegner sig for en stor del af det økologiske salg, har haft 11 procents vækst i økosalget over de seneste tre måneder.

"Danskerne holdt fast i deres køb af økologiske fødevarer under finanskrisen. Nu hvor krisen begynder at slippe sit tag i danskerne, lægger forbrugerne endnu flere økologiske fødevarer i indkøbskurven. De nyeste tal viser tydeligt, at økologien igen er i vækst," siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Coop i slutspurt


Hos Coop, der står bag SuperBrugsen, Dagli’ Brugsen, Kvickly, Fakta og Irma, oplevede man en slutspurt i økosalget i de sidste måneder af 2009. Det gav en samlet vækst på fem procent over hele året. En vækst, der er fortsat ind i det nye år."Alle Coop-kæderne oplevede vækst på økologi i 2009, og over de seneste tre måneder har vi haft en samlet vækst på økologi på 11 procent i Coop," siger Katrine Milman, der er Coops miljøchef.

Økologisk Landsforening anslår, at Coop står for cirka halvdelen af det økologiske salg i Danmark.

Følg markedsudviklingen for økologien her