Nyt våben kastes ind i mobilkrigen

Telmore-stifter Frank Rasmussen er tilbage hos sit gamle selskab, men denne gang for at levere ny og uventet ammunition til mobilkrigen: En moderne telefonsvarer. Bestemt ingen dårlig ide, siger tele­analytiker.

Telmores nye telefonsvarer-app gemmer beskederne som små lydfiler og henter – hvis man ønsker det – data fra kontaktbogen, LinkedIn og Facebook, så man får navn og billede på beskederne. Man kan afspille, spole i og også videresende de indtalte beskeder. Man kan få en notifikation eller SMS, når der er lagt en ny besked. Foto: Christian Liliendahl Fold sammen
Læs mere

Det nyeste våben i den standende mobilkrig er overraskende: TDCs lavprisselskab Telmore genopfinder nemlig nu telefonsvareren sammen med Telmores oprindelige stifter, serieiværksætteren Frank Rasmussen.

Fra fredag vil stort set alle Telmores lidt over 600.000 mobilkunder få en ny telefonsvarer, som fungerer via en mobilapp til iOS- og Android-telefoner, hvor beskederne lander som lydfiler, som man kan spole i eller videresende, og som automatisk kan trække oplysninger fra LinkedIn og Facebook, så man får afsenderens navn og billede med.

»Rigtigt mange bruger deres telefonsvarer, men tendensen er, at man bruger den mindre og mindre, nogle slår den helt fra, mens andre indtaler, at de gerne vil have sendt en SMS, fordi telefonsvareren er meget gammeldags og håbløst bagud. Nu giver vi et visuelt overblik, og man kan administrere og redigere, så kundeoplevelsen på en af mobiltelefonens kernefunktioner bliver bedre,« siger Jens Grønlund, direktør for Telmore siden august 2015.

Han forventer på baggrund af interne test i TDC, at brugen af telefonsvareren kaldet Telmore Voicemail »vil stige dramatisk« med den nye udgave – om end man sagtens kan beholde den nuværende. Bag udviklingen står Frank Rasmussen, serieiværksætteren, som i oktober 2000 etablerede Telmore sammen med blandt andet IT-millionæren og -investoren Ib Kunøe og skabte så megen ravage, at TDC fire år senere købte selskabet for 299 millioner kroner.

Frank Rasmussen står også bag Bibob, som Telenor købte, og senest Justfone, som TDC overtog for et år siden, hvorefter Frank Rasmussen kastede sig over avanceret softwareudvikling til netop mobilverdenen i sit nyeste selskab, Cubeio, med base i Herlev og 12 ansatte, og som TDC ejer 51 procent af.

»Telefonsvareren er grundlæggende rigtigt smart, men brugeroplevelsen er sindssygt dårligt. Derfor skal oplevelsen forfines. Nye nicheprodukter handler om at tilføre værdi ved at gøre kernefunktioner langt smartere,« forklarer Frank Rasmussen, som ikke lægger skjul på, at netop Telmores brug af telefonsvareren vil blive det blå stempel, der gør det muligt at kunne sælge løsningen til teleselskaber ude i verden.

På tværs af systemerne

Hans folk har kunnet komme helt ind i den tekniske del af TDCs net og således kunnet bygge mobil-appen, så den virker på tværs af de største mobilstyresystemer (Windows må som altid vente på flere brugere). Dermed får man flere muligheder end ellers og kan f.eks. med en skyder ændre på ringetiden i sekunder, inden mobilsvareren går i gang. Og fordi telefonsvareren fungerer gennem en app, kan man indtale sin velkomstbesked direkte gennem telefonens ofte udmærkede mikrofon. For at komme i gang henter man blot appen i Apples App Store eller Google Play, indtaster sit telefonnummer, modtager en engangskode på SMS og er derefter i gang hos Telmore.

»Dette er en byggeklods i fundamentet, ikke nøglen til succes,« understreger Frank Rasmussen, som var været vant til at vende op og ned på telebranchen ved »at presse og trykke«.

Selv om telefonsvareren af mange betragtes som lidt gammeldags, giver det god mening at forny den for at skille sig ud, mener teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, som rådgiver teleselskaber verden over.

»Det er en videreudvikling af en løsning, som CBB havde for en del år siden, og det er bestemt ingen dårlig ide. Man kan altid diskutere, hvor stor en forskel det gør, men det viser, at Telmore prøver at være lidt mere innovativ i forhold til, hvad der ellers er på markedet, ved at prøve at give værdi til det nøgne produkt i en branche, hvor man har konkurreret hinanden ned under gulvtæppet med fokus på priserne,« siger han.

Også »3« har en visuel telefonsvarer til sine abonnementer med flere af Telmores funktioner, men det er her kun iOS-telefoner, der kan bruge den. Telmore-direktør Jens Grønlund satser på at »mange hundredtusinde« kunder vil tage den nye telefonsvarer til sig.

Øget konkurrence på indhold

Telmore fik i marts i år en ny konkurrent, mobilselskabet Plenti, stiftet af tidligere Fullrate-medstifter Peter Mægbæk og Onfone- og Mofibo-stifter Morten Strunge. Plenti har slået sig op på fri tale og fri data men med en palet af digitale magasiner og aviser, e-bøger, lydbøger samt gratis adgang til Tivoli. Den pakke udfordrer Telmores tillægspakke, Telmore Play. Plenti meddelte for nylig, at de første 5.000 kunder er i hus.

»Jeg hilser konkurrencen velkommen. Det er godt for telemarkedet og presser os til at levere bedre kundeoplevelser, så vi holder os på stikkerne. Telmore Play er med til at trække nye kunder ind, om end vi godt ved, at vi også dækker et marked for dem, der bare ønsker konkurrencedygtige, billige og superenkle abonnementer,« siger Jens Grønlund.

Han justerer 1. juni Telmore Play-pakken ved at tage Egmonts mere end 45 magasiner ind i stedet for Telmores egen app, som kun har fem af dem. Samtidig forsvinder Politiken og Ekstra Bladet fra pakken, som fortsat rummer Telmores musiktjeneste, HBO Nordic og C-More, TV 2 Play, e-bogstjenesten Mofibo og Nordisk Films børnefilmtjeneste Min bio.