Nyt samarbejde gør vejen fra faktura til betaling kortere

Betalingstjenesten Paylike og regnskabssystemet Billy fletter fingre i et nyt samarbejde, der vil gøre betalinger af faktura nemmere og hurtigere.

Billy-stifter Toke Kruse forklarer, at integrationen med Paylike vil betyde, at kunderne kan få deres penge langt hurtigere end ved traditionelle pegneoverførsler. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere

Nemmere og hurtigere. Begge dele er mantraer i mange af de serverbaserede computer­systemer, der skyder frem i disse år. Det samme gør sig gældende med regnskabssystemet Billy (tidligere kendt som Billy’s Billing), der nu tilføjer en funktion, der skal speede fakturabetalinger op.

Billy har indgået samarbejde med den danske betalingstjeneste Paylike, hvilket netop skal gøre betalinger nemmere og hurtigere. Det skal dermed være en del af kampen mod den langsomme betaling, som mange mindre virksomheder lider under, og som ofte gør det til en udfordring at være selvstændig.

Med Paylike kan brugere af Billy eksempelvis lægge links ind i elektroniske fakturaer, som så kan bruges til at få øjeblikkelig adgang til et betalingsvindue, hvor kunden med et par indtastninger hurtigt kan få klaret betalingen.

Om kunden gør brug af funktionen, er selvsagt op til kunden selv. Men det brugervenlige aspekt skal ifølge Billy-stifter Toke Kruse være noget, der giver mulighed for at speede de betalinger op, der er så vigtige for specielt mindre virksomheder. Systemet skal i hvert fald ikke være en undskyldning for, at det trækker ud.

»Tidskrævende bankoverførsler er en betydelig hæmsko for de selvstændiges økonomi og lægger dermed en dæmper på iværksætteriet.

Integrationen med Paylike sikrer vores 5.000 kunder, at de kan få deres penge langt hurtigere og dermed opbygge mest muligt momentum i deres daglige drift,« siger han i en skriftlig kommentar.

Virksomheden bag betalingsfunktionen er aarhusianske Paylike. I spidsen for iværksættervirksomheden, der er etableret i indeværende år, står Thomas Jensen. Han peger på, at der er et behov for betalingssystemer, der gør det nemt at betale. Det handler med hans ord om at fjerne »stopklodserne« i betalingsrutinerne.

Paylike er baseret på kortbetalinger, som har en række fordele i forhold til de traditionelle bankoverførsler og girobetalinger. Men det er kun den ene side af sagen.

»Det handler i høj grad også om brugervenlighed – om at skabe løsninger, der har kunden og ikke teknikken i fokus,« siger Thomas Jensen.

Derudover pointerer han, at Paylike-samarbejdet med Billy især er målrettet nyetablerede virksomheder. De har nemlig nogle specielle behov. De vil blandt andet ofte bare gerne »ud over stepperne« og komme i gang.

Her er kombinationen af lavprisprogrammet Billy og Paylike en stærk en af slagsen, vurderer Paylike-direktøren.

»Ventetider på syv-otte uger i forbindelse med oprettelse og krav om forudbetalt depositum kan virke urimelige og afskrækkende for nystartede virksomheder,« siger han og tilføjer:

»En moderne betalings-gateway handler for os blandt andet om, at du skal kunne komme i gang med at drive forretning med det samme, og at netbutikker skal kunne foretage e-handel på tværs af landegrænser uden at møde stopklodser i betalingsprocessen.«

Et af Thomas Jensens salgsargumenter er i den forbindelse, at Paylike samler flere funktioner, så en kunde ikke skal henvende sig flere steder for at blive godkendt. Det reducerer ifølge Paylike-stifteren ventetiden til få dage, inden man kan gå i gang med at drive virksomhed.