Nyt reklamebureau skaber frustration

Reklamebureauet Propaganda har skiftet navn til Mensch, og det skaber stor frustration hos et jysk ejendomsselskab.

Læs mere
Fold sammen
Umiddelbart har handel med ejendomme ikke meget med reklamer for Politiken og Danske Spil at gøre. Og det er da også, hvad de får at vide. De mange mennesker, der er den seneste tid har kimet det jyske ejendomsselskab Mensch & Partnere ned.

Telefonerne begyndte at bimle efter Business.dk i forrige uge kunne berette, at reklamebureauet Propaganda med reklamemanden Frederik Preisler i spidsen skifter navn til Mensch.

”Det er dybt irriterende og frustrerende. Folk kimer os ned, og vi skal svare på en masse spørgsmål,” siger Henrik Mensch, der stiftede Mensch & Partnere i 2003.

Han vil nu tjekke med sine advokater, om der er nogen muligheder for at forhindre reklamebureauet i at bruge navnet Mensch.

Det er der dog ikke umiddelbart noget, der tyder på.

Varemærkets styrke har betydning
Hos Patent- og Varemærkestyrelsen vil Kaj Kramer Pedersen ikke forholde sig til den konkrete sag, men peger på, at det ikke kun er virksomhedernes navne, men også ligheden mellem produkterne, der afgør om to varemærker krænker hinanden. Også varemærkets styrke og kendskab har betydning.

I Erhvervs- og Selskabsstyrelsen blokerer man registrering af en virksomheds navn, hvis der i forvejen eksisterer et firma af samme navn.

”Vi ser alene på, om selskaberne har identiske navne. Har de ikke det, vil virksomheden blive registreret og eventuelle protester henvist til domstolene,” siger fuldmægtig Edward K. Jørgensen.

Hos reklamebureauet Mensch er man bekendt med virksomheden Mensch & Partnere.

”Vi beklager da meget, hvis det påfører dem besvær, og hvis vores kunder ringer forgæves. Det er ikke vores hensigt at generer nogen, men vi hedder jo heller ikke det samme,” siger Frederik Preisler, der er glad for virksomhedens nye navn.