Nyt rating system udpeger de bedste og værste flyselskaber

Virksomheden Airhelp er klar med en oversigt over 27 flyselskabers punktlighed, kundetilfredshed og udbetalingstid ved eventuel erstatning. Målet er, at det ikke kun er prisen, der afgør passagerernes valg af flyselskab.

Danske iværksættere står bag engelske Airhelp, der hjælper flypassagerer med at søge retmæssig erstatning for forsinkelser og aflysninger. Nu vil de også til at karaktergive flyselskaberne. Her de to hovedstiftere af Airhelp, Nicolas Michaelsen tv. og Henrik Zillmer. Foto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Airhelp beksæftiger sig til daglig med at hjælpe flypassagere til at rejse erstatningskrav ved aflysning eller forsinkelse af deres flyrejse, men nu vil selskabet også gøre det klart for forbrugerne, hvilke flyselskaber de skal vælge, hvis de vil komme til tiden eller øge deres chancer for at få erstatning ved eventuel forsinkelse.

EasyJet, Tap Portugal og Sata International er således blandt de flyselskaber, hvor du har den største chance for at blive forsinket eller skulle kæmpe en brav kamp for at få erstatning, mens Lufthansa, Austrian Airlines og Airbaltic ligger helt i top på Airhelps nye rating system.

Den engelsk registreret virksomhed er stiftet i 2013 af den danske idémand Henrik Zillmer samt Greg Roodt og Nicolas Michaelsen. Virksomheden opererer i dag i 13 lande og har behandlet mere end 35.000 sager.

I forbindelse med sagsbehandlingen har Airhelp indsamlet og analyseret millioner af datapunkter, og det er på baggrund af disse, at de har udviklet ranking systemet.

Datapunkterne er tredjepartsdata, der allerede er offentlig tilgængelig, men Airhelp er ifølge Nicolas Michaelsen de første til at samle dem og offentliggøre dem som et egentligt rating system.

»Vi ligger inde med dataen i forvejen, og det vil vi gerne give tilbage til forbrugerne som et værktøj, de kan bruge, når de skal købe billetter. Så det ikke kun handler om prisen på billetten, men også det du kan forvente, hvis flyet bliver forsinket eller aflyst,« siger Nicolas Michaelsen.

Rating systemet kaldes Airhelp Score og bedømmer flyselskaberne på en pointskala ud fra blandt andet på baggrund af deres punktlighed, kundetilfredshed, hvordan de håndterer passagerhenvendelser og udbetalingstid af eventuel erstatning.

Listen er gratis tilgængelig fra Airhelps hjemmeside og visionen er ifølge Nicolas Michaelsen, at systemet vil få selskaberne til at hanke op i deres kundehåndtering også når de ikke leverer til tiden.

»Vi håber helt sikkert, at vi kan gøre det til et parameter, så flyselskaberne lægger nogle kræfter i at forbedre på punkterne og gøre det til et mærke, at de tager deres kunder seriøst. Der har efterhånden i nogle år eksisteret en social mediemagt, hvor dårlig omtale har kunnet få virksomhederne til at reagere. De forstår i dag, at de eksisterer i det offentlige domæne,« siger Nicolas Michaelsen.