Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Airhelp beksæftiger sig til daglig med at hjælpe flypassagere til at rejse erstatningskrav ved aflysning eller forsinkelse af deres flyrejse, men nu vil selskabet også gøre det klart for forbrugerne, hvilke flyselskaber de skal vælge, hvis de vil komme til tiden eller øge deres chancer for at få erstatning ved eventuel forsinkelse.
EasyJet, Tap Portugal og Sata International er således blandt de flyselskaber, hvor du har den største chance for at blive forsinket eller skulle kæmpe en brav kamp for at få erstatning, mens Lufthansa, Austrian Airlines og Airbaltic ligger helt i top på Airhelps nye rating system.
Den engelsk registreret virksomhed er stiftet i 2013 af den danske idémand Henrik Zillmer samt Greg Roodt og Nicolas Michaelsen. Virksomheden opererer i dag i 13 lande og har behandlet mere end 35.000 sager.
I forbindelse med sagsbehandlingen har Airhelp indsamlet og analyseret millioner af datapunkter, og det er på baggrund af disse, at de har udviklet ranking systemet.
Datapunkterne er tredjepartsdata, der allerede er offentlig tilgængelig, men Airhelp er ifølge Nicolas Michaelsen de første til at samle dem og offentliggøre dem som et egentligt rating system.
»Vi ligger inde med dataen i forvejen, og det vil vi gerne give tilbage til forbrugerne som et værktøj, de kan bruge, når de skal købe billetter. Så det ikke kun handler om prisen på billetten, men også det du kan forvente, hvis flyet bliver forsinket eller aflyst,« siger Nicolas Michaelsen.
Rating systemet kaldes Airhelp Score og bedømmer flyselskaberne på en pointskala ud fra blandt andet på baggrund af deres punktlighed, kundetilfredshed, hvordan de håndterer passagerhenvendelser og udbetalingstid af eventuel erstatning.
Listen er gratis tilgængelig fra Airhelps hjemmeside og visionen er ifølge Nicolas Michaelsen, at systemet vil få selskaberne til at hanke op i deres kundehåndtering også når de ikke leverer til tiden.
»Vi håber helt sikkert, at vi kan gøre det til et parameter, så flyselskaberne lægger nogle kræfter i at forbedre på punkterne og gøre det til et mærke, at de tager deres kunder seriøst. Der har efterhånden i nogle år eksisteret en social mediemagt, hvor dårlig omtale har kunnet få virksomhederne til at reagere. De forstår i dag, at de eksisterer i det offentlige domæne,« siger Nicolas Michaelsen.