Nyt partnerskab skal speede fødevareeksporten op

Regeringen stifter i dag et nyt partnerskab mellem staten og en række store fødevarevirksomheder, som skal brande Danmark og vores fødevarer i udlandet. Ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kan initiativet skabe et nyt dansk erhvervseventyr, da den købedygtige middelklasse i mange lande i fremtiden vil have bedre fødevarer af god kvalitet.

Nyt partnerskab mellem en række store firmaer skal booste Danmarks fødevareksport. Erhvervsminister Brian Mikkelsen og miljø- og fødevareministeren Esben Lunde Larsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

For at få eksporten af fødevarer, fødevareingredienser, udstyr og maskiner til fødevareindustrien speedet op i fart skal der sættes gang i en målrettet markedsføring verden over.

Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) har i dag lanceret et nyt statsligt-privat partnerskab. Det skal brande Danmark, årligt øge fødevareeksporten for masser af milliarder og skabe mange nye arbejdspladser.

En vækst i fødevareksporten på mindst 30 milliarder kr., ja måske 50 milliarder kr. årligt. Det er potentialet, hvis det lykkedes af booste den danske eksport af fødevarer, ingredienser, maskiner og udstyr til industrien fra det nuværende niveau, dvs. 157 milliarder kr. sidste år, mener de to ministre.

Forbilledet for partnerskabet og brandet »Finding a better way - the danish way« er »State of Green«, der på det grønne område er et offentligt-privat partnerskab med et brand, der skal være med til at sætte danske løsninger inden for klima, energi og miljø på den globale dagsorden. Blandt de politikere, der har været involveret i State of Green, er erhvervsminister Brian Mikkelsen.

»I bl.a. New York har State of Green haft held med at sælge historien om den grønne omstilling i Danmark i USA og resten af verden. Mange virksomheder, lige fra vindmølleproducenter til DONG og underleverandører, der involveret i State of Green, er enormt begejstrede,« siger erhvervsministeren.

Det nye offentligt-private partnerskab skal komme med sit bud på, hvordan man globalt kan skaffe nok sunde fødevarer og på en bedre måde end hidtil, og hvordan det kan dæmme op for fedme, følgesygdomme og klimaforandringer.

Partnerskabet lanceres som opfølgning på de politiske aftaler bag Vækstplan for Fødevarer og Fødevare- og Landbrugspakken. Initiativet bliver finansieret af en række store virksomheder, herunder Arla Foods, Carlsberg, Danish Crown, Novozymes, Chr. Hansen, Royal Greenland og Foss med i første omgang 20 mio. kr. Fra Landbrugspakken bliver der også skudt 20 mio. kr. ind. På Axelborg bliver partnerskabet stiftet med et lille sekretariat med en direktør i spidsen.

»I mange lande vokser den købedygtige middelklasse med hastige skridt. I Indien vokser middelklassen med 40 mio. mennesker om året, og de har adgang til at købe bedre fødevarer af god kvalitet med en god historie bag sig, bl.a. de danske. Verden har brug for bedre fødevarer af god kvalitet. Med initiativet kan vi skabe et nyt eksporteventyr,« siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen er netop kommet hjem fra et besøg i Colombia. Han siger, at colombianerne beundrer Danmarks store produktion af f.eks. svin og kartofler.

»De handler ikke kun om benhårdt om at øge Danmarks eksport af fødevarer og teknologi, men f.eks. også fortælle Colombia noget om, hvordan man får høj dyrevelfærd, har lavt klimatryk og kan producere de bedste fødevarer under de bedste vilkår,« siger han.

Og Esben Lunde Larsen fortsætter:

»Danske landmænd og fødevareproducenter er verdenskendte for deres kvalitetsprodukter med høj fødevaresikkerhed. Gennem samarbejde skal vi hele tiden ruste os til hårdere konkurrence. Derfor samler vi nu markedsføringen af den danske fødevareklynge overfor en verden, der skriger efter sunde kvalitetsfødevarer, der er produceret bæredygtigt og ressourceeffektivt,« siger han.

Via et målrettet samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Udenrigsministeriet, ambassaderne kan det nye fødevarepartnerskab helt sikkert nå langt, mener en ekspert.

»Ulempen er, at det bliver vanskeligt at måle effekten af indsatsen. Ambitionerne og målene er store, men kan man på kortere eller længere sigt måle resultaterne,« spørger Henning Otte Hansen, seniorrådgiver på sektion for produktion, markeder og politik på Institut for Fødevareøkonomi og Ressourcer på Københavns Universitet.

Han vurderer, at dansk landbrug har et rigtigt godt brand mange steder i verden. Det har han selv oplevet på sine rejser.

»Kvalitet, virksomhedernes organisering i andelsselskaber, effektivitet, teknologi og højtudviklet er nogle af de ord, som udenlandske interessenter nævner, når man siger dansk landbrug og fødevareindustri. Der er således allerede en platform, som der kan bygges videre på. Det gælder i mange tilfælde om at få markedsført og koordineret de styrker, som sektoren allerede har. Koordineringen af alle led fra forskning til forsyning, produktion, forædling til afsætning bliver anset som stadig vigtigere mange steder i verden, og her er Danmark langt fremme. Ved netop at samle et konsortium med virksomheder og institutioner fra alle led styrkes mulighederne for at markedsføre den danske model og de danske kompetencer på dette område,« siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Københavns Universitet.