Nyt partnerskab: Coop skal sælge luksus-babymad og chokolade til kineserne

Coop indgår partnerskab med en af Kinas største e-handelsplatform Kaola.com, hvor Irmas produkter fremover skal sælges til de kinesiske forbrugere.

Foto: Niels Ahlmann Olesen. Topchef Peter Høgsted COOP
Læs mere
Fold sammen

Kineserne kan fremover købe kaffe, chokolade, babymad og andre varer fra den danske supermarkedskæde Irma på den kinesiske e-handelsplatform Kaola.com.

Dagligvaregiganten Coop har nemlig indgået en partneraftale med Kaola.com, som er ejet af selskabet Netease, et af verdens største selskaber inden for online business. Netease er stiftet og ejet af William Ding, som med en formue på 16,2 milliarder dollar (100 milliarder kroner) er blandt verdens rigeste personer.

»Potentialet er kæmpestort, men jeg er også ret ydmyg. Jeg har drømme, ambitioner, og jeg har et budget,« siger koncerndirektør i Coop, Jens Visholm ved et pressemøde på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor den kinesiske ambassade i Danmark var repræsenteret.

De første Irma-varer bliver sat til salg i en testperiode i begyndelsen af oktober. Kineserne vil blandt andet kunne købe kaffe, chokolade, marmelade, personlig pleje og børnetøj.

De danske varer fra Irma skal sælges på den kinesiske platform som en del af en større satsning på europæiske varer. Over de næste tre år planlægger Kaola.com at investere tre milliarder euro (22 milliarder kroner) i mere end 2.000 europæiske brands, som skal målrettes kinesere med et højt forbrug.

»Vi ønsker at bringe sunde økologiske og garanteret allergifrie varer til Kina og ser stor fordel i Irmas solide supply chain,« udtaler William Ding i en pressemeddelelse.

På pressemødet i Albertslund fremhæver Kaola.coms administrerende direktør Lily Zhang ved en formel præsentation kinesernes stigende efterspørgsel på internationale varer. Hun fremhæver desuden ejerselskabet Netease som en gylden mulighed for at gøre de kinesiske forbrugere opmærksomme på Irmas varer.

»Med support fra Netease kan vi udnytte medieplatforme til at reklamere for vores brands,« siger hun.

Europæiske brands har høj status blandt kinesiske forbrugere, som gennem tiden har været udsat for flere fødevareskandaler, blandt andet i 2008 da flere hundrede tusinde børn blev forgiftet af melamin, der var blandet i mælkepulver.

»Kinas voksende middelklasse efterspørger i stærkt stigende omfang dagligvarer i høj kvalitet. Irma har en enestående lang historie inden for økologiske, kvalitetssikrede og gennemkontrollerede varer. Derfor er det faktisk naturligt at stille disse varer til rådighed for de kinesiske forbrugere,« udtaler Coops administrerende direktør, Peter Høgsted.

Irma-brandet skal med andre ord markedsføres som det troværdige danske alternativ.

Coop har indgået en eksklusivaftale med Kaola.com, som de næste tre år dermed har eneret til at sælge Irma produkter på det kinesiske marked. Jens Visholm forventer handel med Irma-varer for et trecifret millionbeløb inden for de første 18 måneders salg.

Sidste år udgjorde nethandel 20 procent af Netease omsætning på 38,2 milliarder yuan (36,3 milliarder kroner).

Irmas varer er ikke de første danske varer, der finder vej til de kinesiske forbrugere gennem nethandelsplatforme. I august indgik Danish Crown en partneraftale med Alibaba, som blandt andet ejer Tmall, hvor 21 danske brands foreløbig bliver solgt.