Nyt online-betalingssystem polstret med friske millioner

Danske Clearhaus, der står bag en online betalingsløsning, og som ligger i direkte konkurrence med mastodonten Nets, har i al stilhed rejst 23 mio. kroner.

Clearhaus står bag et betalingssystem, der gør, at webbutikker kan modtage betalinger fra en stribe internationale betalingskort. Arkivfoto: Bax Lindhardt
Læs mere
Fold sammen

I takt med at onlineshopping er blevet udbredt, har flere og flere virksomheder meldt sig på banen som konkurrenter til de traditionelle finansielle aktører. Nu er en ny ved at få fodfæste.

Det drejer sig om danske Clearhaus, som står bag et betalingssystem, der gør, at webbutikker kan modtage betalinger fra en stribe internationale betalingskort. Og det er tilsyneladende ikke bare holdet bag virksomheden, der synes, de gør noget rigtigt. Det synes investorerne også.

I hvert fald har Clearhaus i slutningen af sidste måned rejst 23 millioner kroner via finanshuset Dansk OTC, der blandt andet står bag en handelsplatform for unoterede aktier. Investorkredsen består af over 30 aktører, og planen er ifølge Clearhaus-direktør Claus Methmann Christensen at bruge kapitalen til en international udrulning.

»Vi er naturligvis også begejstrede for nu at kunne begynde at udnytte det potentiale, som de tilførte penge giver os. Vi glæder os til at være i stand til at ekspandere geografisk, og følge op på den vækst, vi allerede har opnået på vores danske hjemmemarked,« siger Claus Methmann Christensen ifølge en pressemeddelelse fra Dansk OTC og tilføjer:

»Markedet for online-betalinger er præget af stor konkurrence, men vi kan se, at der er et marked for aktører, som tilbyder et hurtigere og mere fleksibelt produkt. Det kan vi, og udviklingen det seneste halve år har understreget, at markedet skriger på alternativer.«

Clearhaus A/S blev formelt etableret i 2011, men åbnede formelt først dørene for kunder i foråret. Siden er det dog gået stærkt med udviklingen. Clearhaus har ifølge egne oplysninger i løbet af fem måneder indgået aftaler med otte procent af de danske e-handelsbutikker, og den udvikling vil den selvsagt gerne se gentage sig på internationale markeder. Nu er den i hvert fald blevet polstret til at forsøge.

Forretningsmodellen er baseret på transaktionsgebyr i forbindelse med onlinekøb.