Nyt Netto-logo til briterne

I forsøget på at skabe et nyt og venligere udtryk har Netto valgt at justere på det legendariske Netto-logo.

Dansk Supermarkeds administrerende direktør Per Bank, foran den nye butik i Leeds. »De lokationer, man valgte dengang, var steder, hvor folk havde færrest penge. Den strategi ændrer vi nu. Nu lægger vi os helt anderledes, og vi vil have fat i alle kundesegmenter« siger han. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nettos skotske terrier har fået en ansigtsløftning i forbindelse med discountkædens indtog i Storbritannien. Mens skrifttypen er ændret, »så den ikke råber«, er der kommet farver på kurven, Netto-hunden har i munden. Det hele for at signalere, at Netto ikke er Netto, som mange briter husker discountkæden.

Det er ikke mere end tre år siden, Dansk Supermarked valgte at sælge sine 193 butikker i Storbritannien. Tilbuddet på 800 millioner pund var for godt til at sige nej til, men Netto blev heller aldrig rigtig gode venner med briterne.

»Når man spørger kunderne, er brandet ret kendt. Briterne kender godt Netto, nogle for noget godt, men desværre også nogen for noget knap så godt,« siger administrerende direktør i Dansk Supermarked, Per Bank, som med en fortid i britiske Tesco har et indgående kendskab til de britiske forbrugere. Han erkender, at Nettos ry »ikke var fantastisk sidste gang.«

Dansk Supermarked annoncerede allerede i sommer, at Netto vender tilbage til det britiske marked i et samarbejde med supermarkedskæden Sainsbury’s, og fra britisk side erkender man, at der skal et andet udtryk til, for at briterne finder Netto-butikkerne indbydende.

En af de englændere, som husker Netto fra sidste gang, kæden var i Storbritannien, er Steve Dresser. I dag arbejder han som konsulent i Grocery Insight, og efter at have set den nye version af Netto er han fortrøstningsfuld på kædens vegne.

»For ti år siden var det en lille smule pinligt at handle i Netto,« siger han og fortsætter:

»Jeg er imponeret over butikken som den ser ud i dag, særligt det friske brød skiller sig ud.«

Frisk brød er bare et af de tiltag, Netto forsøger at implementere på det britiske marked. Officielt kalder ledelsen det nye koncept for »discount med et skandinavisk twist.« Det kommer blandt andet til udtryk med danske varer som Tuborg-øl, Anthon Berg-chokolade og Kæmpeskildpadder fra Toms på hylderne.

Nettos nye landechef i Storbritannien, Morten Møberg Nielsen frygter ikke, at Nettos halvdårlige rygte vil få effekt på kundernes forhold til de nye butikker.

»ti år tilbage var discount slet ikke accepteret. Det er det i dag med Lidl og Aldi, som har haft stor fremgang herovre. Men i England har det i mange år været sådan, at hvis du havde penge, så handlede du ikke discount. Det er mere accepteret i dag,« siger han.

Tirsdag aften ankom Per Bank til Leeds, hvor den første nye Netto-butik åbner torsdag, og han er tilfreds med første nye butik på det britiske marked.

»Det er fint at begynde på en frisk, og hvis vi får gang i den her i området, kan vi hurtigt komme op på samme antal butikker igen,«siger Per Bank.