Nyt net truer Facebook og Google

Internationale giganter som Google, Microsoft og Facebook opponerer mod amerikanske planer om at udvide internettets adressebog.

Den globale bekymring for et udvidet internet spænder fra Google til mindre danske virksomheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: KIMIHIRO HOSHINO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med vægtige globale spillere som Microsoft, Facebook, Google og Pepsi i spidsen raser britiske og amerikanske annoncører og netvirksomheder over nye planer om at udvide internettets "adressebog".

Ifølge den amerikanske sammenslutning af nationale annoncører (ANA) vil den nye udvidelse "forårsage uoprettelige skade og ødelæggelse", som foreningen meddelte i august, da den samtidig offentliggjorde sine planer om at sagsøge den ansvarlige myndighed, nemlig amerikanske ICANN.



Nu følger i alt fire organisationer efter, blandt andet World Advertising Federation, der også har sendt et brev til ICANN, og som over ét dækker over selskaber som Microsoft, Facebook, Google, Pepsi, Wal-Mart og Kraft. Det skriver det britiske tech-nyhedssite The Register.

Går mod erhvervslivet



Bekymringen udspringer af, at alle fra 1. januar og fire måneder frem, kan registrere sig som ejere af de såkaldte dot brand domæner. Hvor man sædvanligvis har kunne købe et domæne med endelsen .dk, .com eller lignende, så åbner de nye brand domænenavne for endelser som .carlsberg eller .lego. Herhjemme såvel som i USA er der udbredt utilfredshed med ordningen, idet den både er dyr - det anslås at koste tre-fire mio. kroner at få registreringen i hus - og omstændig, idet mange produkter hedder det samme, såsom bilen og blusen "Polo", og tvisterne vil blive mange. Samtidig bryder juristerne hovederne med, hvordan de skal overvåge udviklingen og sikre, at netpirater og andre bedragere bliver holdt stangen.

"Hvis det amerikanske erhvervsliv ikke støtter anbefalingen om at gøre dette, hvem gør så?," spørger formanden for ANA, Bob Liodice, i et interview med The Register.

"Hvad er fordelen, hvis varemærke-ejerne siger, at de er forfærdede?", spørger han igen.

Ifølge ICANN-formanden Rod Beckstrom har myndigheden allerede tilpasset konceptet til de indsigelser, de tidligere har fået, og han mener, at der er fundet en model, der "fordrer konkurrence og brugermuligheder sammen med et sikrere og stærkere system inden for domænenavne".

Dansk hotline



Herhjemme har DI - organisation for erhvervslivet - i slutningen af august oprettet en hotline til virksomheder, der er i tvivl om, hvad de skal stille op med de nye muligheder, der åbner sig 1. januar. Et hold af tre advokater fra advokatfirmaet Bech-Bruun står klar til at hjælpe, og partner Claus Barrett Christiansen er en af dem. Han frygter, at mange virksomheder vil panikke.

"Vi råder dem til, at de skal købe de nye domæner, hvis de kan se et kommercielt formål med det", siger han og peger samtidig på alle de udfordringer, der ligger og venter med udvidelsen.

For ingen ved, om de nye domænenavne vil vinde terræn, og så er investeringen tabt. Måske er konkurrenten hurtigere til at få registreret navnet og skaber en succes ud af det. Og så går der yderligere 4-5 år, før end en ny registrering er mulig.

"Vinduet" for registreringen er åbent fra 1. januar til slutningen af april, og ICANN stiller større dokumentationskrav med business case og ren straffeattest. Selve købet af domænenavnet koster ca. to mio. kroner, og efterfølgende koster opretholdelsen i omegnen af 500.000 kroner om året, ligesom virksomhederne selv skal stå for den tekniske del. Først i 2013 vil brand domænenavnene være at finde på nettet.