Nyt mobilselskab afslører kundernes emails

Den blottede mail viser, at firmaet stadig har under 1.000 kunder.

Mobilselskabet NanoMobil kom til at cc sine kunder i stedet for at bcc dem. Derfor blev 339 mailadresser blottet. Fold sammen
Læs mere
Foto: BJARKE OERSTED
Al begyndelse er svær, men for mobilselskabet NanoMobil har det været en speciel hård fødsel at træde ind på telemarkedet den 26. april.

I går sendte firmaet en mail til sine kunder, hvor alle kunne læse de andre kunders emailadresser. ComON har set mailen og har optalt 339 modtagere. En fejl som betyder, at teleselskabet kan få Datatilsynet på nakken, hvis der ikke loves bod og bedring. Og det gør der.

”Det er en super beklagelig fejl. Det er en menneskelig fejl. Adresserne er røget i ”cc” i stedet for ”bcc”. Vi har allerede sendt en sms til de berørte kunder, hvor vi beklager fejlen, så hvis den ikke allerede er kommet, så er den på vej,” lover direktør Lars Asger Petersen hos NanoMobil til ComON.

Mailsvipseren med de 339 blottede adresser kommer oven på en anden fejl, som kunderne nok er anderledes tilfredse med.

Den 1. Maj fik de 339 kunder nemlig indsat 25 kroner på deres talekonto ved en fejl. Fejlen opstod, fordi NanoMobil bruger samme billingsystem som søsterselskabet CBB.

Det nyfødte teleselskab ville i går oplyse kunderne om, at de kunne beholde de 25 kroner. Det var ved den lejlighed, at man kunne læse alle de blotlagte emailadresser.

Rolig start


Men på trods at de to fejl, så er direktøren tilfreds med sin lancering.

”Ud over de her børnesygdomme, som vi meget gerne ville være foruden, så er vi meget glade for responsen fra kunderne. De er glade for, at vi giver sms’erne væk,” siger Lars Asger Petersen med henvisning til NanoMobils koncept, hvor de første 2000 sms’er er gratis.

Men 339 kunder på 14 dage er vel ikke meget?

”Vi er jo lige begyndt, og 339 er ikke alle vores kunder. Det er kun de kunder, der blev berørt af fejlen den 1. maj,” siger Lars Asger Petersen uden at løfte sløret for antallet af betalende kunder.

Men firmaets kundebase tæller tydeligvis under 1.000 kunder. NanoMobils introtilbud med gratis datatrafik til de første 1.000 kunder er fortsat aktivt.

Til sammenligning hævdede Frank Rasmussen, at der var 20.000 nyhedsbrevsmodtagere og 5.000 registrerede kunder på lanceringsdagen af Bibob.

NanoMobil er en del af Telenor-koncernen.