Nyt madkoncept vil fremtidssikre det lokale nærmarked

Både planlov og købmændenes egen indstilling truer de lokale nærmarkeder på livet. Derfor vil stifterne af det nye handelskoncept MadMarked gøre op med den konventionelle købmandstænkning.

MadMarked sælger varerne i forskellige bearbejdninger. Ud over at sælge lokalproduceret sukker som råvare, bruger MadMarked det også i sine friskbagte brød og kager. Her er Soumaya Mechlawi i gang med at bage kokosmakroner, og hun bruger meget af sin 47 timer lange arbejdsuge på bagning. Foto: David Leth Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er uro at spore i det danske detaillandskab. De mindre købmandskæder og lokalbrugser føler sig truet på livet fra flere fronter.

Senest har Produktivitetskommissionen anbefalet regeringen af lempe planloven, så det bliver muligt at opføre de såkaldte hypermarkeder i det danske landskab, hvilket har medført adskillige opråb og protester fra 48 organisationer, heriblandt Coop og De Samvirkende Købmænd.

Frygten er, at de mindre nærmarkeder vil miste kunderne til både discountbutikker og megacentre, og dermed være nødt til at dreje nøglen om, fordi bylivet vil dø hen. Men det er ikke alle nærmarkeder, som frygter en kundeflugt. I Præstø på Sydsjælland ligger MadMarked i et korngult hus ud til fjorden.

Her er der anderledes roligt. Morgendisen hænger i luften, og mågerne skræpper stadig søvnigt, da dørene slås op til endnu en arbejdsdag med salg af lokale råvarer og færdigretter fra Præstøs opland.

For det er blandt andet disse ingredienser, som MadMarkeds stiftere mener, er en del af opskriften på et fremtidssikret nærmarked.

»Jeg har altid undret mig over, hvorfor man ikke har konceptudviklet dagligvarebranchen, og udviklingen i detailhandlen har længe peget på, at det var på tide at tænke nyt og ud af boksen, hvis man vil overleve som lokal købmand,« siger Jesper Skibstrup, administrerende direktør i MadMarked.

Et alternativ til discountbutikkerne

Derfor gik han sammen med forfatter og stifter af Kostkompagniet, Birgitte Escherich, for de mener begge, at der er behov for et helt nyt handelskoncept, der kan tilbyde en lokalt forankret købmandsbutik, som giver et alternativ til discountbutikkerne og Bilka i Næstved.

Jesper Skibstrup og Birgitte Escherich åbnede forretningen i Præstø i maj 2013. Siden er konceptet udbredt til både Stevns, Hundested og Langeland, og Jesper Skib-strup forventer, at MadMarked vil blive en landsdækkende kæde med mellem 50 og 100 butikker fordelt jævnt i Danmark.

»Det er jeg fuldt overbevist om, at vi bliver, da hvert lokalområde har sine egne produkter, sine egnsspecialiteter og sin måde at lave varer på, og det vil vi gerne slå et slag for på en folkelig måde. Vi vil heller ikke ligge i en by, som ikke vil have os. Hele etableringsfasen er drevet af, at de lokale selv har lysten og viljen til at få et MadMarked. Det er ikke noget, vi skal presse ned over hovederne på dem, og det er en helt ny måde at tænke ekspansion på,« siger Jesper Skibstrup og tilføjer, at han og Birgitte Echerich er i gang med at se på flere nye lokaliteter.

Og der er potentiale til, at MadMarkeds ambitioner kan vokse, mener ekstern lektor og videnskabelig medarbejder på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS, Per Østergaard Jacobsen. Der er nemlig klare forbrugertendenser på markederne i både England og Danmark, som peger i den modsatte retning af, hvad for eksempel et hypermarked kan tilbyde.

»Der er ingen tvivl om, at sådan en form for convenience-butik er relevant og interessant, fordi der er et stigende segment i befolkningen, som vil prioritere at gøre nogle ting anderledes og i højere grad ønsker at bruge lokale og bæredygtige produkter,« siger han og fortsætter.

»Man vil se en fragmentering af detailhandlen, hvor der både vil være plads til discountbutikkerne og de mindre nærmarkeder, som sætter det lokale i fokus. Hvis de små lokalkøbmænd i øjeblikket ligger i konkurrence med en Aldi eller Netto, er MadMarkeds koncept helt sikkert en givende og fornuftig måde at differentiere sin butik på, da det handler om at være anderledes.«

Og en rundtur i Præstøs MadMarked er også noget andet end en tur i Spar. Der er næsten ingen importerede varer, tværtimod sidder MadMarkeds eget mælkehvide mærkat på de fleste varer, hvilket viser, at varen er produceret i »egen baghave« – det køkken, der er åbent ind til, og hvorfra hårnets-beklædte kvinder ler ud mod butikken.

Duftene fra køkkenet blander sig med de tørrede krydderurter fra Pia Frøslev fra Store Heddinge.

På hylderne ved siden af står Bent Eriks eddikeflasker og mænger sig med MadMarkeds egenproducerede æblemarmelade, lavet af æbler fra Lolland. I den brummende frysedisk ligger hakket lammekød side om side med hele kyllinger.

»70 til 85 procent af vores omsætning kommer fra lokale leverandører,« forklarer Birgitte Echerich og løfter to kilo mel fra Lammehave Mølleri op fra bordet.

»Siden vi åbnede i maj sidste år, har vi købt over ni ton mel fra Lammehave, som vi sælger videre eller bruger i vores madlavning. Det er så meget, at landmanden overvejer at droppe sit gartneri og satse fuldt ud på melproduktionen,« siger hun.

Det er ikke kun indretningen af butikken, der er ukonventionel. Det er forretnings-modellen også, forklarer Jesper Skibstrup.

Mindre omsætning og flere job

»Mindre omsætning, men til gengæld flere arbejdspladser og større fortjeneste på varen er den måde, vi arbejder på. En traditionel købmand ville korse sig, hvis jeg kom ind og fortalte ham, at han skal omlægge sin forretning, så han omsætter for halvt så meget og samtidig sætter lønomkostningerne op. Men hvor en Spar gennemsnitligt tjener 18 procent på varerne, tjener vi omkring 53 procent, og det gør vi, fordi vi skaber en helt anden økonomi ved at arbejde med rå-varerne ad flere omgange,« forklarer han.

Det er stifternes mål, at hver MadMarked-butik skal omsætte for mellem seks og 15 millioner kroner om året, og butikken i Præstø har indtil videre omsat for ti millioner. At de konventionelle købmænd ikke har omsætningen til at holde åbent, overrasker ikke Jesper Skibstrup.

»Jeg kan godt forstå, hvis de små nærmarkeder lukker, for det er da kedelige butikker. Og så er der mange, der siger, at de skal støtte deres lokale købmand. Nej, de skal ej. Købmanden skal ikke være et sted, kunderne støtter. Det skal være et sted, de bruger.«

Og planloven? Den giver stifterne derfor ikke meget for.

»Selvfølgelig skal der være en vis regulering, men helt ærligt, så er jeg ligeglad. De kan bare komme med deres Bilka og Føtex; de kommer ikke til at tilbyde det, vi kan alligevel, og derfor mener jeg, at købmænd og discountbutikker sagtens kan leve side om side, når vi tilbyder kunderne noget forskelligt,« siger Jesper Skibstrup.