Nyt koncept: Drop den dyre taxa og snup en limousine

Taxibranchen får onsdag en ny konkurrent, når amerikanske Uber indtager København.

Foto: KAI PFAFFENBACH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Taxibranchen får efter alt at dømme kamp til stregen, når det USA-baserede samkørselskoncept Uber onsdag rammer det danske marked med dets app.

Konceptet er, at private bilejere stiller sig til rådighed og kan hyres til en tur, som chauffør og passager deler kørselsomkostningerne til. Uber baserer sin service på sin app, der bruger GPS-systemet på smartphones til at lokalisere kundens position, hvorefter dette registreres hos nærmeste tilgængelige chauffør.

»Vi ser meget frem til at lancere Uber i København, da det er vores indtryk, at danskerne er på forkant med innovative tiltag som Uber. Derfor ser vi frem til at introducere københavnerne for Uber, der har været en kæmpe succes i Sverige, hvor vi allerede har lanceret en række af vores servicer. Vi håber derfor, at vi kan bygge videre på succesen i Danmark,« udtaler Jo Bertram, der er direktør for Uber i Norden og Storbritannien, i en pressemeddelelse.

Uber tilbyder to servicer: Luksusproduktet UberBlack, hvor kunden bliver hentet i en luksuriøs bil, og hvor der loves højt serviceniveau fra chaufførens side, og UberPop, som er for dem, der vil have adgang til billigere biltransport.

UberPop får i første omgang en prøveperiode på seks måneder i København.

»Vi ser meget frem til at se, hvordan UberPop klarer sig i København. UberPop bidrager nemlig til, at borgerne kan få en billig, nem, sikker og fleksibel måde at transportere sig rundt på. Derudover er det godt for miljøet, da vi allerede gør brug af de eksisterende biler i København,« siger Jo Bertram.

Men taxivognmændenes brancheorganisation, Dansk Taxi Råd, er knap så begejstret for Uber, som vognmændene mener, kan sidestilles med taxikørsel. Derfor vil man ifølge administrerende direktør Trine Wollenberg indberette Uber til Hovedstadens Taxinævn og protestere til alle relevante myndigheder.

»Hvis en limousine begynder at samle folk op på gaden, bedriver den ikke længere traditionel limousinekørsel, men foretager sig noget, som kan sidestilles med taxikørsel. Det er klart ulovligt,« siger Trine Wollenberg til Børsen.

Men Jo Bertram er ikke i tvivl om, at Ubers forretningsmodel er lovlig. Over for avisen understreger hun, at Uber ikke er et taxiselskab, men et teknologiselskab, som via en smartphone-app skaber forbindelse mellem bilejere og personer med et transportbehov.

Uber, der har blandt andet Google og Goldman Sachs i ryggen, har ifølge The Wall Street Journal en anslået værdi på 18,2 milliarder dollar med tilknyttede biler i flere end 230 byer i 46 lande.