Nyt kæmpehul i DSBs kasse

En svensk underafdeling af DSB kører med markante underskud. DSB afsætter 300 mio. til at dække regningen i Sverige.

DSB kører mod nye tab i Sverige. Denne gang i DSB Väst, Fold sammen
Læs mere
Foto: niels ahlmann olesen

Den regionale togtrafik i og omkring Göteborg er ved at køre af sporet for DSBs svensk datterselskab, DSB Väst. Hver måned taber datterselskabet penge, og det i sådant omfang, at det årligt løber 100 mio. svenske kroner ud af DSBs kasse til underskudsforretningen fra Göteborg.

"Forklaringen på underskuddet er primært, at vi har haft for høje omkostninger - især lønomkostninger. Vi må i dag erkende, at den tidligere ledelse i DSB Sverige traf nogle forkerte beslutninger, og det afspejler sig i drifts- og personaleomkostningerne, der er alt for høje," siger konstitueret administrerende direktør i DSB, Jacob Kjær.

DSB og Västtrafik, der er udbudmyndigheden i det vestlige Sverige, arbejder på at få lavet en aftale, der skal overdrage ansvaret for driften til en anden operatør. DSBs nuværende aftale løber til 2018, men den vil man altså ud af før tid.

"Det er fuldstændig afgørende for DSB at finde en løsning, der er i overensstemmelse med reglerne om statsstøtte. Forklaringen på underskuddet er primært, at vi har haft for høje omkostninger - især lønomkostninger. Vi må i dag erkende, at den tidligere ledelse i DSB Sverige traf nogle forkerte beslutninger, og det afspejler sig i drifts- og personaleomkostningerne, der er alt for høje," siger han.

Aftalen med Västtrafik blev indgået i december 2010.


I den årsregnskabsmeddelelse, som DSB koncernen offentliggør senere i dag, er der hensat et trecifret millionbeløb for at imødegå tab på aktiviteterne i Sverige.