Nyt indkøbscenter skal trække danskere til Malmö

Øresundsregionens nye, store indkøbscenter Emporia åbner på torsdag uden for Malmö med 175 butikker.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hovedstadsregionen får en ny magnet, når det store indkøbscenter Emporia åbner på torsdag den 25. oktober uden for Malmö med 175 butikker på 93.000 kvadratmeter - strategisk nok lige op til den store julehandel.

Emporia ligger i Hyllie ved Malmö, som er Sveriges tredjestørste by, og dermed i let adgang for indkøbsglade danskere, der tager en tur over Øresundsbroen. Den svenske krone er igen nede på omkring 0,86 øre, og det gør det attraktivt for mange at tage turen til nabolandet og købe ind. Mange fødevarer, slik og tøj kan fåes til væsentligt lavere priser end i Danmark.

Helt ny måde

Emporia adskiller sig arkitektonisk fra de fleste andre indkøbscentre - og det er med vilje, understreger markedschefen, Anders Börgdal, over for Sydsvenska Dagbladet.

»Arkitektur sælger. Se på Turning Turso (det forvredne tårn ved havnen i Malmö, red.). Jeg tror, at det er tid til et nyt niveau, når det gælder service og design inden for svensk handel,« siger han.

Emporia får bemandet garderobe, concierge (en slags portier), tre legeøer, skopudsemaskiner, drikkefontæne og sågar musik, der er komponeret for at skabe den rette indkøbsstemning, som giver lyst til at blive og købe lidt mere.

Konkurrenterne er ikke helt så sikre på, at svenskerne vil strømme til.

»Det er stort og superflot. Men jeg er ikke så sikker på, at vi svenskere er parate til det. En hel del synes ikke at føle sig hjemme dér. Jeg tror, at Emporia kan få det hårdt,« siger centerchef Lars-Gunnar Garvö fra Center Syd i Löddeköpinge til avisen.

25 tomme butikker

25 af de 200 butikker står tomme ved åbningen, skriver svenske Fastighetsvärlden, men det er ikke helt usædvanligt ved indvielser af nye centre, enten fordi man ikke har fundet en lejer, eller fordi butikken ikke har kunnet nå at blive færdig til tiden.

Den oprindelige tanke med Emporia var at gå efter en eksklusiv målgruppe blandt køberne. Det opgav man, fordi oplandet ikke syntes at være stort nok. I stedet rykker mærkevarebutikkerne nu ind sammen med dagligvarebutikkerne, Systembolaget og et apotek.

Tanken er at tiltrække et opland på 466.000, som bor i nærheden - og så danskerne, som kommer over broen, og som slet ikke er regnet med i Emporias budget.

Butiksboom i Malmö

Emporias nærmeste konkurrenter er indkøbscentrene Mobilia og Triangeln. De vil ikke ligge på den lade side men agter at udvide. Om et års tid ventes Malmö derfor at have sammenlagt 350-400 flere detailhandelsbutikker end i dag.

Analyseinstituttet HUI Research forventer, at forbruget inden for Emporias markedsområde vil stige med 5,5 milliarder svenske kroner mellem 2008 og 2013.

Af de 93.000 kvadratmeter fylder butikkerne 68.000. De omkring 3.000 ansatte skal forvente, at omkring 25.000 kunder kikker forbi hver dag.

Bag Emporia står selskabet Steen & Strøm, som driver 42 indkøbscentre i Danmark, Norge og Sverige. I Danmark er det blandt andet Bruuns Galleri, Glostrupcenteret, Lyngby Storcenter, Fields og Randers Storcenter.