Nyt fusk i SuperBest vil koste millioner

Sidste år tabte SuperBest omkring 300 mio. kr. efter kødskandalen. Men nu kan kæden se frem til nyt milliontab efter nye afsløringer, vurderer forsker.

Foto: Bo Amstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Netop som forbrugerne igen var begyndt at komme tilbage til SuperBest efter kødskandalen sidste efterår, er SuperBest igen blevet taget kødfusk – og det vil forbrugerne straffe, vurderer forsker.

- Jeg tror SuperBest vil se, at der sker et kraftigt fald i deres salg af kød, fordi tilliden til deres butikker og produkter igen bliver undergravet. Men om det bliver hundrede eller tohundrede millioner, ved jeg ikke, siger Lars Esbjerg, forsker i detail og forbrugeradfærd ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

Efter kødskandalen sidste år, hvor SuperBest blev taget i at ompakke gammelt kød tabte kæden i omegnen af 300 mio. kr., fordi forbrugerne flygtede fra kæden. Men nu kan kæden igen se frem til et milliontab, efter at Kontant i går kunne afsløre, at de samme bakker kød får nye datoer på i SuperBest i Ågerup uden for Roskilde. 

Slagter genbruger pakkerne

Selv forklarer slagteren, at det ikke er gammelt kød, der er i pakkerne, men at han bare bruger de samme pakker. Men også dette kan være problematisk og give forbrugerne forøget risiko for sygdomsfremkaldende bakterier.

- Det kan godt være folk langsomt er begyndt at komme tilbage til kødet, men dem der har været lidt i tvivl, om det er det rigtige at gøre, de vil nok holde sig væk nu, siger Lars Esbjerg.

Sidste gang var det flere butikker, som blev snuppet i fusk, men denne gang var det kun en enkelt butik. Det vil dog ikke ændre ved forbrugernes flugt, vurderer Lars Esbjerg.

- Alle butikkerne i kæden bliver associeret med skandalen, fordi der bliver sagt SuperBest, SuperBest. Man bliver usikker på, om ens lokale butik kan de finde på det samme, hvis man ikke har et stærkt forhold til lokalbutikken.

Hvad kan SuperBest gøre for at genvinde forbrugernes tillid igen?

Det bliver svært. Det bliver meget svært. Men det de måske skal gøre er at begynde at kigge internt i organisation; hvad er det for nogle mål de sætter op, og hvordan vurderer de deres ansatte og butikschefer? De skal overveje, om der er nogle ting, som de kan ændre, så de ansatte i butikkerne ikke føler sig fristet til at ompakke kød eller lave andre numre.