Nyt dansk sneakermærke: »Indenfor fem år vil vi blive nævnt blandt de største og bedste i verden«

Deres første sneakers først lander i Kastrup den 3. september, men alligevel har de allerede lavet aftaler med butikker i 13 forskellige lande.

Læs mere
Fold sammen

I næste uge er de klar med deres første seks par unisex sneakers, som skabt af de to barndomsvenner, Thomas Refdahl og Kasper Høj Rasmussen, der kommer med hver deres baggrund og egenskaber. Men med en fælles passion for sneakers. Sammen har de kaldt sig ARKK Copenhagen.

”Jeg er vild med sneakers. Med mindre jeg skal til bryllup, har jeg altid sneakers på. Jeg har til gengæld aldrig set Kasper i andet end sneakers. Jeg er ikke vildt fanatisk og har aldrig ligget i kø for at købe et par Yeezy.”, fortæller Thomas Refdahl til Euroman.dk og fortsætter:

”Vi er vant til at se pæne sneakers fra skandinaviske mærker. De her helt hvide eller sorte lædersneakers, som er inspireret af tennis-klassikerne (fx Stan Smith og Nike Tennis Classic), og jeg vil kalde dress-sneakers. Vi ville lave en mere sporty sneaker, som har større inspiration fra løbeskoen, men også er fashion-orienteret," forklarer Thomas Refdahl.

LÆS OGSÅ: Slidstærkt efterår: 42 jakker, skjorter og striktrøjer


Og det er ikke kun inspirationsmæssigt, at de ambitiøse iværksættere kigger mod udlandet, det er også her størstedelen af deres salg skal hentes hjem. De har allerede lavet aftaler med anerkendte sneakers og tøjforhandlere som fx Citadium i Paris, tyske Save Our Sole og sneaker-webshoppen Seventyfive.

Men ARKK har også lavet aftaler i hjemlandet, hvor de også bor og arbejder fra. Her vil deres nye sneakers lande i næste uge i butikker som Hooha, Consil og Louisiana.

Hvem står bag ARKK?

”Kasper og jeg har to vidt forskellige baggrunde. Kasper er en rigtig tøjmand, og har været indkøbschef for butikskæden King & Queens i 10 år. Han er også manden bag det danske streetwear-mærke Oill.

Jeg har læst på CBS og tidligere arbejdet hos Saxo Bank. De seneste 4 år har jeg været medstifter og medejer af mediebureauet First Purple, hvor jeg nu kun sidder i bestyrelsen.”

Hvornår og hvordan opstod idéen til ARKK?

”Vi var til en fælles vens sommerfest sidste år, og her fortalte Kasper mig for første gang sin idé om at lave et nyt sneaker-mærke. Og over en flaske vin startede den første idéudvikling.

Det tog noget tid før Kasper var helt ude af Oill. Men 1. oktober stiftede vi virksomheden, hvor jeg startede fuldtid på projektet – Kasper kom ombord efter nytår.”

Hvordan har i fordelt rollerne?

”Det var meget nemt at fordele arbejdsansvaret, da vi har disse meget forskellige baggrunde.

Kasper sidder med ansvar for det kreative og salg på det danske marked, som han gennem sin fortid har et stort netværk indenfor. Jeg styrer markedsføring, økonomi og kontakt til agenter og distributører i udlandet.

Men vi er fælles om idéudvikling og designet af vores sko, som vi begge to brænder meget for.”

LÆS OGSÅ: Seks tendenser i efteråret du bør kende til

Hvordan udvikler man en helt ny sneaker?

”Vi startede med at kigge på farver og materialer. Og her var vi meget fokuserede på tidens store tendenser. Derfor blev vi enige om at bruge tekniske materialer. Selvom vi primært bruger hvid, sort og grå har vi også nogle modeller, der er præget af sæsonens farver.

Vi kigger rigtig meget på tøjbranchen og det som dominerer denne lige nu, eller vi kan se vil komme til næste år. Fx laver flere af de populære danske mærker for tiden tøj i tekniske materialer.

Da vi havde styr på farver og materialer, startede vi på at udvikle formen på skoene. Det blev typisk til nogle sene aftener, hvor vi spurgte hinanden, hvordan vores sneakers skulle se ud. Så begyndte vi bare fra toppen af skoen og diskuterede og tegnede, hvordan åbningen skulle se ud.”

Når man kigger på jeres sneakers er det svært ikke at tænke på Adidas og Y3.

”Jeg er enig i, at Y3 og Adidas var nogle af de første til at arbejde med de materialer vi også benytter i stor stil. Men de tekniske materiale er meget udbredt for tiden. Folk har spurgt en del ind til inspirationen, men faktum er, at vi lavede de første tegninger af ARKK-sneakersne for et år siden, dvs. før Adidas sendte deres Tubular og Yeezy model ud.

Vi har netop sendt tegningerne ud til vores AW16 kollektion, dvs. varer der kommer i butikkerne om et år, så nogle gange kan man blive overhalet indenom af de store, sådan er gamet.

Men det er også svært ikke at lave noget som aldrig er set før, hvis det stadig skal være anstændigt at se på. Der bliver jo spyttet sneakers ud hver eneste dag. Derfor ville vi udvikle vores egen sål, og ikke bare købe de standardsåler mange fabrikker tilbyder.

Samtidigt vil vi gerne skabe silhuetterne uden at kigge for meget på andre sneakers. Derfor hænger vi meget få billeder af sneakers op i vores studie. Og dem vi hænger op er mest til at inspirere os i valg af materialer og farver.”

Hvad er målene med ARKK?

”Det første mål vi satte var, at vi indenfor to år skulle 80 procent af vores salg ske til udlandet. Det er vigtigt for os at lave et brand, som er uafhængig af det danske marked. Med de aftaler vi allerede har lavet er Danmark kun 15-20 procent af vores samlede marked.

Indenfor fem år vil vi gerne have, at ARKK bliver nævnt blandt de største og bedste sneakers mærker i verden.

Det er selvfølgelig meget ambitiøst at sige, og derfor har vi brudt  målet ned i delmål. Det første delmål er at være repræsenteret i 20 lande ved starten af 2016.”

Det er sjældent at danske sneaker mærker for alvor slår igennem, hvorfor tror du det er sådan?

”Der er mange, som har holdt sig til de her pæne sneakers. Jeg kan forestille mig, at man ikke har haft lyst til at tage kampen op med Adidas og Nike, da de sidder så tungt på det hele. Det virker til at der er mange der ikke har tænkt de kunne konkurrere med deres sporty sneakers.”

Er danske butikker skeptiske overfor noget nyt?

”Flere danske butikker vil gerne vente med at købe nye mærker, til de har set, at det er en succes. Hvorimod udenlandske butikker gerne vil være med til at skabe en succes, og kunne sige at de var med fra starten.

Det første flere af de danske butikker spørger om er, hvilke andre butikker, der har købt skoene.”

Hvordan trænger man så ind på det danske sneaker-marked?

”Vi har først og fremmest forsøgt at skabe et brandunivers, som giver kunderne tryghed. For os er det vigtigt at give kunden lidt ekstra. Vores skoæsker er lavet i en matsort tyk kvalitet. Der er også en lækker indpakning og et lille velkomstkort. Det er vigtigt at vise folk, at det ikke bare er hobby projekt, men man gerne vil anerkendes.

Hjemmesiden er lavet af dygtige folk, Facebook og Instagram skal køre, og så forsøger vi at lave nogle samarbejder med respekterede samarbejdspartnere. Fx har vi tænkt os at holde et launch-event i Hooha i Elmegade.

LÆS OGSÅ: Næsten 10.000 kroner for to par sko: Unge sælger sneakers videre for formuer

Ligeledes vil vi lave en video, når vi holder et pop up event i Paris og andre steder rundt i verden, som vi kan vises på de sociale medier.

Desuden har vi lagt vores priser i et fornuftigt niveau til at starte med (de første sneakers vil koste 699), så vi giver kunden en fornemmelse af, at han får mere end han har betalt for.”

Hvordan skaber man en succesfuld sneakermodel?

”Vi kan af gode grunde ikke relancerer gamle klassikere ligesom de store sneakerproducenter gør hele tiden. Men vi vil lade modeller fra vores første kollektion gå igen i fremtiden. Både i samme og nye farver. Det er vigtigt at have en model, der altid er en del af kollektionen, og som kan skabe tryghed hos kunden. Ligesom Gazelle og Air Max  er det hos Adidas og Nike.

Om nogle år vil der være noget kenskab og nogle forskellige historier tilknyttet skoene, som giver folk et særligt forhold til dem.”

Har du selv en gammel sneaker med en god historie?

”Jeg har en gammel Puma sneaker med velcro strap, som ligger i en kasse på loftet. Den er købt for 10 år siden, men blev pludselig meget umoderne og gemt væk. Nu har jeg tænkt mig at gå op og hente den ned igen. Den bliver snart moderne igen. ”

De nye ARKK Copenhagen sneakers kommer i butikker op på arkkcopenhagen.com fra næste uge af og vil koste 699 kroner stykket.

LÆS OGSÅ: Nyt dansk urmærke: ”Vi vil bygge bro mellem det enkle og det dyre”

LÆS OGSÅ: Vilde fester og ekstremt rige chefer: Martin får udbetalt mere end 50.000 om måneden for at arbejde på en yacht

LÆS OGSÅ: Bliv efterårsklar: 21 fede sneakers

Artiklen er oprindeligt publiceret på euroman.dk.