Nyt angreb på Danske Bank fra Socialdemokraterne

Det er lidt af en tilsnigelse, når Danske Bank oplyser, at deres kunder bare kan gå på posthuset for at hæve penge fremover. For samarbejdet med Post Danmark skal genforhandles om et år.

Foto: Brian Bergmann

Socialdemokraterne angriber nu igen Danske Banks lukning af 131 kassebetjeninger i dag.

I dagens Berlingske Business bruger Danske Bank nemlig de 600 posthuse, der også kan fungere som bankens kassefunktioner, som et forsvar for, at bankens filialdækning er tæt nok til, at de svageste bankkunder fortsat kan komme i banken.

Men nu påpeger socialdemokraternes erhvervsordfører Benny Engelbrecht, at bankens aftale med Post Danmark udløber ved udgangen af 2013:

”Dette er en sandhed med modifikationer,” udtaler Benny Engelbrecht om Danske Banks udsagn. Erhvervsordføreren henviser til, at det er rigtigt, at borgerne i dag på mange posthuse kan få udført kontantforretninger, betale regninger, hæve penge og sætte penge ind på sin konto osv. Men derfor skal de ikke nødvendigvis overtage betjeningen af urentable kunder fra Danske Bank:

”Det kan ikke være meningen, at Post Danmark skal samle de bankopgaver op, som bankerne af økonomiske grunde ikke ønsker selv at varetage.”

Benny Engelbrecht peger på, at Post Danmark må koncentrere sig om sine kerneforretninger, som vedrører den landsdækkende distribution af breve, pakker samt aviser og tidskrifter. Posthusene havde tidligere et stort antal indbetalingsforretninger, men de er i dag reduceret til under en tiendedel af, hvad de var for 15 år siden.

Danske Banks pressechef Kenni Leth afviser kritikken:

"Vi går ind i den dialog med Post Danmark med udgangspunktet, at vi ønsker at forlænge den aftale. Men det er alt for tidligt på nuværende tidspunkt at sige noget om." Kenni Leth mener ikke, at det er noget unaturligt i, at en aftale på et tidspunkt udløber, og at man så til den tid tager en dialog, om den kan fortsætte. Benny Engelbrecht tilføjer, at det er en generel udvikling i den finansielle sektor, at bankerne reducerer antallet af filialer og steder, hvor kunderne kan få direkte kontakt til en bankmedarbejder. Det er således ikke kun Danske Bank, der er problemet.