Nystiftet firma lokker biler fra private

På godt et år har firmaet MinbilDinbil fået 10.000 brugere, der gerne vil enten dele deres bil med andre eller leje af private

»Vi har lige rundet 10.000 brugere i dag. Så vi planlægger også at tage ud at spise i aften.«

Bemærkningen kommer fra Milad Avaz, brandmanager hos MinbilDinbil. Et webbaseret firma, der som de første herhjemme har baseret et forretningskoncept på at formidle kontakt mellem private, der gerne vil låne biler af hinanden.

Etablerede biludlejningsfirmaer har skældt ud over konceptet, som de mener er ulovligt. Men det har indtil videre ikke hindret MinbilDinbil i at skaffe 1000 biler i databasen og 10.000 brugere i sin godt etårige levetid.

»Vores forretningsmodel er, at vi bruger fællesskabet til at skaffe en ressourcer - i det her tilfælde en bil - så vi ikke skal ud at investere i biler, men i stedet hjælper folk med at tilbyde deres egne biler til hinanden og dermed får de opfyldt et behov meget billigere,« siger Milad Avaz.

 

Hvis man gerne vil leje en bil, skal man oprette sig som bruger, oploade sit kørekort og derefter kan man vælge imellem de biler, der er registreret i nabolaget.

»Det er billigere og lettere end at leje en bil og skulle ud at hente den på et centralt kontor et sted. Så er det nemmere bare at banke på hos naboen,« siger Milad Avaz.

MinbilDinbil tjener penge på at tage et gebyr på 18 procent af bilens udlejningspris og tjener også penge på at formidle de forsikringer, der bliver tegnet i forbindelse med lejen. Ifølge Milad Avaz ligger prisen på bilerne på omkring 50-56 procent af prisen hos et almindeligt udlejningsselskab.

Siden MinbilDinbil lancerede sit koncept for godt et år siden, er der kommet et par nye aktører på markedet privat biludlejning, hvoraf den største konkurrent er Gomore, der er mest kendt for at formidle samkørsel mellem private. Gomore skønner overfor Berlingske Business, at der er cirka 8000, der lejer private biler via deres hjemmeside, og omkring 1700 biler i databasen.

MinbilDinbil har netop udvidet staben fra syv til ni medarbejdere, men har stadig ikke tjent den oprindelige investering hjem. Hvornår det sker, tør Milad Avaz ikke give et bud på. Han føler sig dog overbevist om, at konceptet vil vokse, og at der er mulighed for at gå ind på nye markeder.

»Samfundsmæssigt er det jo superlækkert, fordi en dansk bil kører bliver kun brugt i cirka fem procent af sin levetid. Så er det jo dejligt, at man kan deles om den ressource i stedet for, at den skal gå spildt,« siger han.