Nyslået Tivoli-boss om drømmejobbet: »Tivoli er et magisk sted. Jeg kunne ikke sige nej«

Tivoli er gået på rov hos Danske Spil og henter 46-årige Susanne Mørch Koch ind på posten som topchef for landets mest besøgte turistattraktion. Den nye Tivoli-boss lægger ikke skjul på, at hun har landet sit drømmejob.

Susanne Mørch Koch overtager senere i år direktørstolen i Tivoli efter Lars Liebst, som sad på posten som topchef i næsten 24 år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ricky John Molloy/ Danske Spil

Det var drømmen om at score jobbet som topchef for Tivoli, der i slutningen af 2019 gjorde Tom Knutzen til en særdeles ombejlet mand.

Tivoli-formanden med base i Schweiz fik henvendelser på LinkedIn, modtog flere telefonopkald og fik også et brev med posten fra kandidater, der stilede efter at overtage det øverste embede i Tivoli efter den mangeårige frontfigur Lars Liebst.

Tom Knutzen husker, at han fik et sted mellem ti og 20 direkte henvendelser fra jobsøgere, der gik rundt med en Tivoli-topchef gemt i maven.

»Det har jeg ikke på den måde oplevet før, men det hænger jo sammen med, at det er så synligt og offentligt et job. Jeg tror, at det kilder mange menneskers fantasi at blive direktør for Tivoli,« siger Tom Knutzen til Berlingske Business.

Det blev i sidste ende 46-årige Susanne Mørch Koch, der snuppede det populære direktørjob. Den kommende Tivoli-chef var aldrig i tvivl, da muligheden for at overtage den øverste post i landets mest besøgte turistattraktion dukkede op.

»Tivoli er et magisk sted. Jeg kunne ikke sige nej til den mulighed. Derfor er jeg også meget stolt over, at Tivoli valgte mig til jobbet,« siger Susanne Mørch Koch.

Efter flere år med chefroller i traditionsbundne virksomheder som DSB og Danske Spil kommer Susanne Mørch Koch nu ind i en mere end 175 år gammel virksomhed, hvor forretningsområdet spænder over alt fra kørende forlystelser, koncerter og omfattende restaurantdrift.

Susanne Mørch Koch skal samtidig overtage tronen i Tivoli efter Lars Liebst, der i sine 24 år som direktør har været uhyre succesfuld.

Lars Liebst afleverer med egne ord en virksomhed i topform, hvor Tivoli er gået fra at være en sommerattraktion til nu at være en forlystelsespark med fire sæsoner.

Fra 1996 til 2018 steg antallet af besøgende i Tivoli med over 80 procent. I dag får den danske forlystelseshave besøg af omkring fem millioner gæster om året.

Om sin forgængers enorme succes som Tivoli-chef siger Susanne Mørch Koch:

»Det har jeg kæmpe respekt for. Og derfor kommer jeg også til at gøre det allerbedste, jeg overhovedet kan i det her job. Jeg skal finde min måde at gøre det på. Det glæder jeg mig rigtigt meget til«.

Den kommende Tivoli-chef begynder først i jobbet senere på året og er derfor endnu ikke klar til at sætte ord på, hvordan hun vil holde udviklingen af Tivoli i sving.

»Det er for tidligt for mig at sige noget om. Jeg skal lige have mulighed for at sætte mig ind i opgaverne og mest af alt møde mine kommende kolleger i Tivoli. Men jeg vil sige det sådan her, at Tivolis grundlægger, Georg Carstensen, meget fint har sagt, at Tivoli aldrig bliver færdig,« siger Susanne Mørch Koch.

Tivoli-formand Tom Knutzen har tidligere slået fast, at den afgående direktør, Lars Liebst, har ydet en uvurderlig indsats for forlystelseshaven i sine næsten 24 år som direktør, hvilket helt naturligt lægger et vist forventningspres på afløseren.

Lars Liebst har været topchef i Tivoli siden 1996. Nu gør han klar til at trække sig tilbage og forlader landets største attraktion til august. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»Det er da nogle store sko at træde ned i. Det vigtige her er jo, at man ikke træder ned i de sko og prøver at ligne sin forgænger. Det kan man jo ikke. Man skal være sin egen,« siger Tom Knutzen.

Han er derfor helt på linje med Susanne Mørch Koch, når hun som kommende Tivoli-direktør lægger fra land med et budskab om, at hun vil finde sig til rette i jobbet på sin egen måde.

»Det vil jeg tilskynde hende til og støtte hende i. Man skal ikke ligne sin forgænger. Det kommer der ikke så meget nyt ud af. Organisationer har godt af nogle forandringer også på den plads,« siger Tom Knutzen.