Nykredit-kunder raser over prisstigninger

Tusindvis af kunder i Nykredit og Totalkredit melder sig i vrede ind i protestgrupper på Facebook og giver samtidig bundkarakter på Trustpilot, efter at Nykredit og Totalkredit har annonceret massive prisstigninger på boliglån.

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN. Michael Rasmussen, koncernchef i Nykredit
Læs mere
Fold sammen

Tyveri ved højlys dag. Grådighed og bedrag!

Det er blot få af de kommentarer, som tusindvis af kunder i Nykredit og Totalkredit i øjeblikket kaster efter deres realkreditselskab som reaktion på, at Nykredit og Totalkredit skruer priserne i vejret fra 1. juli 2016.

Foreløbigt har flere end 3.000 Facebook-brugere meldt sig ind i gruppen »Kritiske interessenter i Nykredit og Totalkredit«, hvor mange boligejere harcelerer over udsigten til at skulle betale op mod 17.000 kroner mere om året for at have lån i Totalkredit.

I gruppen opfordrer en kritisk interessent alle til at skrive en dårlig anmeldelse af Totalkredit på Trustpilot. Det har mange tilsyneladende valgt at gøre, da Totalkredit indtil videre er helt nede på at have 0,3 ud af 10 stjerner hos Trustpilot.

På Nykredit officielle Facebook-side har realkreditkæmpen lavet et opslag, hvor de forsøger at svare kunderne på bidragsforhøjelserne. Koncernchef Michael Rasmussen svarede tidligere i dag mellem kl. 8.30 og 10.00 på så mange spørgsmål som muligt. Opslaget havde kl. 12.00 over 217 kommentarer.

»Det er ikke anstændigt, at folk køber huse, indgår lån, får deres økonomi til at hænge sammen, og så smider I sådan en granat, midt i tusindvis af menneskers privatøkonomi. At I ikke har polstret jer nok i forhold til lovkrav om samme, er dog den dårligste undskyldning,« skriver blandt andet den tidligere forbundsformand for 3F, Poul Erik Skov Christensen.

En anden Nykredit-kunde skriver:

»Har det mest "kedelige" og sikre 2.5 pct. obligationslån med 100 pct. afdrag og stiger også i bidragssats. Det giver ingen mening det der står i brevet vi har fået. Kan ikke se hvorfor jeg som god betaler skal straffes med en stigning på 19%, er temmelig utilfreds!!!,« lyder det fra Pia Jensen.

Som en kort forklaring på de generelle bidragsforhøjelser skriver Nykredit i Facebook-opslaget:

»Vi bliver i disse år mødt med lovkrav, der betyder, at vi skal lægge flere penge til side i sikkerhed for de lån, vi har ydet til vores kunder. Med andre ord skal vi polstre os - vi skal i Nykredit have en meget større opsparing, end vi har i dag. Kravene er endnu ikke præcist fastlagt, men de ser ud til at blive så store, at vi i Nykredit bliver nødt til at handle nu. Vi kan ikke vente og se tiden an.«

Mange af jer, der er kunder hos os, modtager i disse dage breve om, at vi forhøjer bidragssatserne. Vi har stor forstå...

Posted by Nykredit on Monday, February 22, 2016