Nykredit forvekslede kunder – beskyldte den forkerte for at stå i RKI

Nykredit Bank forvekslede kunden Michael Lund med en anden med samme navn. Kunden, der fejlagtigt blev beskyldt for at stå i RKI, føler sig ladt i stikken.

Nykredit oplyser, at der i yderst sjældne tilfælde kan ske fejl, hvor den information, selskabet får fra myndigheder og relevante databaser, ikke er korrekt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sara Gangsted
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En kunde i Nykredit Bank fik sig en stor overraskelse, da kunden ville købe en bil af god ven og derfor havde brug for et midlertidigt overtræk.

Beskeden til kunden, Michael Lund, der er grafiker i Region Sjælland, lød, at han havde ubetalt gæld og stod opført i RKI, der registrerer dårlige betalere, fordi han var gået konkurs med to selskaber. Dette var imidlertid en fejl, idet Nykredit havde forvekslet ham med en anden kunde, der også hedder Michael Lund.

Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans.dk.

»Det undrer mig meget, at Nykredit kan forveksle mig med en anden. Jeg mener – de kender mig jo. Og har mit cpr-nummer,« siger Michael Lund til Finans.

Han kontaktede RKI og Københavns Politi, som kunne bekræfte, at han ikke var gået konkurs med de to selskaber.

Politiet tog kontakt til Erhvervsstyrelsen, som fandt ud af, at Michael Lund stod noteret som ejer af det ene selskab i dataselskabet BIQ. Han ringede derfor til selskabet, som straks beklagede fejlen.

I mellemtiden var der gået næsten tre måneder, og Michael Lund har derfor valgt at klage over, at Nykredit Bank ikke hjalp ham med at afklare, at den havde forkerte oplysninger om ham.

Nykredit udtaler sig ikke om den konkrete sag, men oplyser i en e-mail til Finans, at der i yderst sjældne tilfælde kan ske fejl, hvor den information, selskabet får fra myndigheder og relevante databaser, ikke er korrekt.

»I de sjældne tilfælde, hvor sager af denne karakter opstår, forsøger vi at skabe klarhed og løse problemet sammen med kunden. Er der tilfælde, hvor det ikke lykkes, beklager vi naturligvis,« lyder det fra Nykredit.

I den konkrete sag er Michael Lund uenig med Nykredit i, at selskabet har forsøgt »at skabe klarhed og løse problemet sammen med kunden«.