Nykredit får landets dyreste boliglån før børsnotering

Nykredit går på kort tid fra at have landets billigste boliglån til de dyreste. Over tid vil Nykredit dog være stærkt konkurrencedygtig, lyder det fra topchef Michael Rasmussen.

Nykredit præsenterede torsdag planer for børsnotering. Det var Michael Rasmussen koncernchef og formand for foreningen Nykredit Nina Smith, der stor for det meste af præsentationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Realkreditkæmpen Nykredit har længe kunnet bryste sig med landets laveste bidragssatser på flere af de mest populære lån.

Den tid slutter 1. juli 2016, når Nykredit hæver priserne på boliglån med flere tusind kroner per år. I Nykredit bliver F1- og F3-lån uden afdrag 15.000 kroner dyrere, hvis man tager et lån på fire millioner kroner. Det er op til 17.000 kroner dyrere, end hvis man tager et tilsvarende lån hos markedets billigste låntager.

Det viser beregninger fra bankportalen Mybanker.dk, efter at Nykredit torsdag meddelte prisforhøjelser på bidragssatserne i kølvandet på den planlagte børsnotering, der skal ske inden for to år.

»Det er et friskt initiativ af Nykredit, som i hvert fald gør opmærksom på sig selv. Jeg tror, det er noget, som de andre konkurrenter vil kigge på og vurdere, om de vil handle udfra. Det er en relativ stor stigning, der er sat i værk, og det er særlig de mest populære lån, der står for skud,« siger direktør for Mybanker.dk, John Norden.

De forhøjede bidragssatser skyldes, at Nykredit skal imødekomme nye og skærpede kapitalkrav, der trænger sig på fra internationale myndigheder. Konkret skal Nykredit skaffe op mod 25 milliarder kroner i løbet af de næste fem-seks år. Derfor lader selskabet sig nu børsnotere for at rejse mere kapital.
Ifølge John Norden skal Nykredit dog passe på, da prisstigningerne på boliglån kan afskrække nye kunder.
»Det er særlig dem, der skal have boliglån i fremtiden, som vil kigge på, hvem der er billigst, og hvem der er dyrest. Det er lidt sværere at skifte, når man har et lån i forvejen, men det er dog ikke umuligt,« siger han.

Dyrt at skifte selskab

Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk mener, at Nykredit kan slippe af sted med at hæve priserne, fordi det ifølge ham er dyrt for forbrugerne at skifte realkreditinstitut. Han henviser til, at det i gennemsnit tager en boligejer 12 år at indhente udgiften ved at skifte til et billigere realkreditselskab og dermed få glæde af den ønskede besparelse.

»Derfor kan Nykredit næsten sætte priserne, som de vil. Hvis vi var på et marked, hvor kunderne bare kunne flytte, ville de nok være mere varsomme,« siger han.

Nykredit-topchef Michael Rasmussen understreger, at det er nødvendigt at hæve bidragssatserne for at imødekomme de store kapitalkrav.

»Når vi hæver bidragssatserne skyldes det, at Nykredit står ved en skillevej. Nye og markante lovkrav betyder, at vi enten er nødt til at nedskalere dramatisk. Det vil betyde dårligere lånemuligheder og betragteligt højere priser – de vil være markant højere end de stigninger, vi netop har annonceret. Eller vi kan børsnotere Nykredit og give to løfter: Vi vil være til stede i hver en kommune, by og postnummer. Og vores resultater vil komme kunderne til gode kontant,« siger han i et skriftligt svar.

Frygter I, at de nye satser får betydning for antallet af kunder i forretningen?

»Efter en lang periode, hvor vi har været billigst, er det rigtigt, at vi for nærværende ligger over vores konkurrenter. Man skal huske på, at det er en langsigtet beslutning at optage et boliglån. Mange betaler tilbage over 30 år. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Nykredit over tid vil være stærkt konkurrencedygtig på bidrag,« lyder det fra Michael Rasmussen.

Flere analytikere vurderer, at de andre selskaber i den kommende tid vil hæve bidragssatserne i hælene på Nykredit. Dette er også Morten Bruun Pedersens vurdering, men han sætter sin lid til, at de øvrige vil holde priserne i ro.

»Det kan godt være, at det er naivt, men jeg håber i hvert fald på, at de andre institutter nu vil holde prisen på deres niveau og så gå ud og deltage ude på markedet for at få nogle flere kunder,« siger han.