Nykredit-boss: »Stormen er ikke ovre«

Koncernchef i Nykredit, Michael Rasmussen, har aldrig oplevet en så intens konkurrence på boliglån og realkreditlån som nu, forklarer han oven på vinterens kundestorm.

Foto: Asger Ladefoged

Siden Nykredit i februar besluttede at gå på børsen og hæve priserne på boliglån - de såkaldte bidragssatser - har koncernchef Michael Rasmussen befundet sig i et stormvejr med hård kritik fra utilfredse kunder.

Alligevel er det forbløffende få kunder, der har valgt at forlade realkreditkæmpen.

Nykredit aflagde torsdag halvårsregnskab, og her stod de foreløbige konklusioner mejslet i granit. Kerneresultatet i Nykredit-koncernen stiger, og stigninger har der også været i udlån både på realkredit- og bankdelen.

»På den måde har stormen lagt sig,« siger koncernchef i Nykredit, Michael Rasmussen, og tilføjer:

»Det er tilfredsstillende, når man ser på, hvad vi har været igennem. Men stormen er ikke ovre, og vi må også konstatere, at der lige går et par terminer endnu, før vi kan gøre det endelige kunderegnskab op. Men der hvor vi er i dag, er det gået bedre end forventet. Og det er jeg da glad for,« siger han.

Er du overrasket over, at der ikke har været flere kunder, der har forladt jer, når man tænker på den utilfredshed, der har været hos mange kunder?

»Både ja og nej. Jeg noterer mig med glæde, at vi er, hvor vi er. Det skyldes i høj grad, at vores medarbejdere og vores partneres medarbejdere har gjort en meget stor indsats i at være ude ved vores kunder. Jeg har ikke set en så intens konkurrence på boliglån og realkreditlån som nu. Sammenholdt med at der ikke er nogle underliggende vækst, og at vi har kunnet øge vores markedsandele, synes jeg er ganske tilfredsstillende.«

Hvad har det betydet for jer, at jeres konkurrenter Realkredit Danmark og Nordea har fulgt trop ved også at hæve deres bidragssatser?

»Vi gik først ud. Det var stor beslutning og svær beslutning, som jeg er overbevist om, var den rigtige, vi tog. Jeg har noteret mig, at de andre har fulgt med, og ellers har jeg ikke rigtig nogen kommentar til det spørgsmål.«

Hvad er jeres forventninger til kundeudviklingen i resten af 2016?

»Jeg tror og håber, at den gode udvikling vil fortsætte. Vi kan gøre regnskabet op om nogle kvartaler, men det, jeg har set indtil nu, gør mig fortrøstningsfuld.«

Er tidsrammen for den forventede børsnotering stadig to år fra jeres udmelding i februar - det vil sige godt og vel halvandet år nu?

»Vi sagde i februar, at vi er klar til at blive børsnoteret inden for 12 til 24 måneder, og det er rigtigt, at der er gået nogle måneder nu. Hvis man korrigerer lidt for det, er vi tættere på de 24 måneder end de 12, men det er inden for den ramme. Vi arbejder hver dag på at gøre os klar, men den endelige timing vil blandt andet også afhænge af, om markedet er klar.«