Trods den verdensomspændende coronakrise kan Nykredit-topchef Michael Rasmussen endnu en gang se tilbage på et år, hvor der har været fuld knald på forretningen.
Alene på bankforretningen har Danmarks største udlåner, Nykredit-koncernen, kapret godt 1.000 nye kunder hver måned, og Nykredit Bank satser benhårdt på at få endnu flere kunder med om bord, mens andre storbanker bløder kunder.
»Vi er blevet den tredjestørste, danske bank, og jeg er meget fornøjet over den udvikling, vi ser,« siger Michael Rasmussen.
I 2020 voksede bankudlånet i Nykredit Bank med hele otte procent. Det var ganske vist inklusive en stor mellemfinansiering, men selv korrigeret for den havde Nykredit Bank en vækst på fire til fem procent i et ellers faldende udlånsmarked.
Tager man de lange briller på, er Nykredit Banks bankudlån vokset med over 50 procent siden 2015.
»Det er et udtryk for den fremgang, vi har haft i vores bank. Det er vi selvfølgelig meget tilfredse med,« siger Nykredit-koncernchefen.
Fokus på bestemte kunder
Også i den anden del, Nykredit Banks kapitalforvaltning, har Michael Rasmussen grund til at trække på smilebåndene.
»Selv i et meget turbulent år på finansmarkederne har vi været i stand til at øge vores Asset Management (formue under forvaltning, red.) med 11 procent. Det er dejligt at se, at vi har kunnet opretholde en stærk udvikling i SparInvest, som har været en del af koncernen i over et år. Især på vores private banking har vi gjort det meget stærkt her i 2020,« siger han.
Hvor mange nye kunder fik I i 2020?
»Vi har gennem de seneste år fået i gennemsnit godt 1.000 nye bolighelkunder om måneden, og det har vi også fået i 2020. Det vil sige mellem 11.000 og 12.000 kunder.«
Danske Bank er fortsat med længder Danmarks største bank. Flere skandaler, heriblandt hvidvasksagen og gældssagen, har dog tæret hårdt på tilliden til banken de senere år, og i forrige uge fortalte Danske Bank-topchef, Chris Vogelzang, at banken også i 2020 mistede tusindvis af kunder – dog uden at oplyse det præcise tal.
»Kundetabet er blevet reduceret med 30 procent, så vi håber, at vi har lagt det værste bag os,« sagde Chris Vogelzang.
Hos Nykredit vil Michael Rasmussen ikke oplyse, præcis hvilke banker kunderne kommer fra:
»Den vækst, vi har på bankdelen, er i al væsentlighed fra de banker, der ikke er en del af vores Totalkredit-samarbejde,« siger Michael Rasmussen om Nykredit-koncernens partnerskab med godt 50 forskellige pengeinstitutter, som for eksempel Danske Bank ikke er en del af.
Hvad er jeres mål? Der er jo fortsat et stykke vej op til Danske Bank og Nordea ...
»Så længe vi kan eksekvere vores strategi lønsomt med en fornuftig kredittilgang, så tager vi det, vi kan få. Vi har fokuseret på de større erhvervskunder meget bevidst de seneste to-tre år, og i øjeblikket kan vi se, at alene vores tilgang til at rådgive vores kunder om grønne finansieringsprodukter har effekt. Vi satser på at blive en endnu større og mere relevant bank for dansk erhvervsliv, og jeg synes, at vi har nogle rigtig gode muligheder.«
Bankekspert efterlyser innovation
Ifølge seniorrådgiver Lars Krull, Aalborg Universitet, står Nykredit i en stærk position med sin bankforretning.
»Der er ingen tvivl om, at Nykredit i øjeblikket gør det rigtig godt, også på banksiden. Jeg vurderer samtidig, at banken har opført sig meget sympatisk under coronakrisen blandt andet ved at tilbyde sine kunder gratis kassekreditter uden oprettelsesgebyrer og renter,« siger Lars Krull.
»Jeg savner dog mere innovation fra Nykredits side. Nykredit er »bare« gledet med på den grønne bølge. Danske Bank har tidligere udviklet MobilePay, men hvad har Nykredit Bank at prale af,« spørger seniorrådgiveren.
Til Lars Krulls efterlysning af mere innovation svarer Michael Rasmussen:
»Vi tilbyder selvfølgelig vores kunder de produkter og services, som de efterspørger. Det, synes jeg, at vi har været i stand til at imødekomme. Jeg vil hellere lade resultaterne tale. Når det er sagt, skal vi selvfølgelig også være konkurrencedygtige i forhold til nye digitale ydelser. Det er blandt andet derfor, at vi har stigende omkostninger næste år. Det er noget af det, vi investerer i.«