Nyhedsmagasiner hiver papiret op af graven

Printmediet er blevet erklæret død flere gange i de sidste år. Men nu trodser både et dansk og et amerikansk nyhedsmagasin den digitale alders logik og vender tilbage på tryk.

»Principielt er det også min holdning, at der måske har været for meget hype om, at nu skulle alt være digitalt,« siger Ugebrevet Mandag Morgens chefredaktør Erik Rasmussen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bjørn Larsen

Ugebrevet Mandag Morgen relancerer mandag sig selv i en papirudgave. For halvandet år siden tog ugebrevet ellers konsekvensen af den digitale udvikling og valgte at satse fuldkommen på onlinevejen. Men nu bliver trykkeriet altså sat på arbejde igen.

»Det gør vi af flere grunde. For det første kan vi konstatere, at da vi gik over til udelukkende at være et digitalt ugebrev, så faldt læsetiden. Papiret holdt længere på læseren end den digitale udgave. Både på den enkelte artikel og på det samlede produkt,« siger ugebrevets chefredaktør Erik Rasmussen, der konstaterer, at »det er vigtigt for os, både at være digitale og på print, hvis vi skal imødekomme vores læseres behov.«

At relanceringen vil betyde en stigning af produktionsomkostningerne, får ikke Erik Rasmussen til at ryste på hånden.

»Produktionsomkostningerne er for Ugebrevet Mandag Morgens vedkommende relativt små. Vi sidder jo på en niche. I vores perspektiv er det en bedre prioritering at satse på, at vores kunder får mere læsetid end at spare de relativt små omkostninger,« siger han.

»Vi er aldrig gået den digitale vej pga. omkostningerne, men mere for at se, om det digitale ugebrev var den endelige løsning for os. Og der må vi bare konstatere, at det blot var en delløsning.«

Ugebrevet Mandag Morgen er ikke alene om at vende tilbage til trykken. Det hæderkronede amerikanske nyhedsmagasin Newsweek, der økonomisk har været sendt til tælling af internetalderen, genopstår også som printmagasin i begyndelsen af marts. Det er ellers blot lidt over et år siden, at Newsweek lukkede sin trykte udgave for alene at udkomme på internettet. Men de minimerede printomkostninger synes ikke at have været vejen ud af krisen for magasinet.

Newsweeks chefredaktør Jim Impoco erklærede i december over for The New York Times, at magasinets økonomiske fundament fremover i langt højere grad skal basere sig på abonnementsbetalinger end på annonceindtægter.

»Vi ser det som et kvalitetsprodukt, et boutiqueprodukt,« sagde han til avisen.

Udviklingen bliver imødeset med spænding af Aske Kammer, der er forsker i digital journalistik på Syddansk Universitet. Han kalder det endnu for tidligt at tale om en reel tendens, men »den overordnede tendens går jo i retning af, at mere og mere går online, og derfor er det interessant, at der er nogle medier, der går tilbage til print.«

Der er dog grund til at forholde sig kritisk over for manøvren fra Newsweeks side.

»Det ligner umiddelbart ikke et sundhedstegn, når man træffer nye beslutninger og ændrer dem så hurtigt. Det er relativt hurtigt, at den tilbageomlægning sker. Det kan enten være, fordi de har set, at det ikke fungerer kun at være online, eller også er det et desperat træk,« siger han.

Ifølge Ugebrevet Mandag Morgens Erik Rasmussen har papirudgaver dog flere fordele.

»Digitale produkter ligner meget hinanden, hvor printprodukter har bedre muligheder for at adskille sig og være stærkere visitkort. Hvis vi bare går digitalt, kan vi miste noget sjæl,« siger han og fortæller, at flere af magasinets læsere har savnet at sidde med produktet i hånden.

»Det er svært at sige, om det er et udtryk for romantik eller rationalitet,« siger han.

Det har da også været svært for alvor at tjene penge på onlinemedier. Ifølge Aske Kammer går salget af digitale abonnementer »trægere, end nogen kunne have ønsket sig,« selvom det dog ikke overrasker ham.

»En onlinelæser er betydeligt mindre værd end en printlæser. Der kan være et økonomisk rationale i at have en printplatform at udkomme på,« siger han.

Erik Rasmussen tror da også, at det endnu er for tidligt at erklære printmediet dødt.

»Papiræraen er ikke overstået. Principielt er det også min holdning, at der måske har været for meget hype om, at nu skulle alt være digitalt. Vi må konstatere, at nogle af vores kunder også har behov for at være offline engang imellem.«