Nyhedsanalyse: Opskriften på Gerdas drømmekage

Danske forsikringskunder vil nok køre en omvej for at spare ti kroner på to poser kaffe, men de gider ikke bruge en times tid på at opnå besparelser i tusindkronersklassen på forsikringsdækningen.

Mads Sixhøj, finansjournalist Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Af hensyn til konkurrenceloven er der et års forsinkelse på den danske forsikringssektors offentliggjorte tal for markedsandele. Derfor kan vi på nuværende tidspunkt blot se, hvordan markedet fordelte sig efter tredje kvartal 2012. Men det betyder ikke det store i dette tilfælde. Nærstående lagkagediagrammer over markedsandelene viser således, at det blot er krummer, der har flyttet sig over de seneste år.

Nu vil friske kræfter imidlertid ændre på den fordeling. Forsikringsagenturet GNFF (bag initialerne gemmer sig det bedstemoragtige navn Gerda Nielsen Familie Forsikringer) vil tage en stor bid af kagen og sætte sig på 40 pct. af markedet.

Det lyder ualmindeligt ambitiøst. Særligt med øje på historikken, der vidner om store, effektive danske forsikringsselskaber og danske forsikringskunder, der nok kan køre en omvej for at spare ti kr. på to poser kaffe, men som ikke gider at bruge en times tid på at opnå besparelser i tusindkronersklassen på forsikringsdækningen.

Måske er en markedsandel på 40 pct. til GNFF en drømmekage. Mindre kan dog også gøre det, da forsikringsbranchen tjener styrtende med penge for tiden, så selv små markedsandele kan blive en god forretning.

Men når intet tilsyneladende sker på forsikringsmarkedet i Danmark, hvorfor skulle GNFFs projekt så kunne lade sig gøre?

Spørger man GNFF, er svaret en nyskabende opskrift. Forsikringer er og har længe været lavinteresse­område for danskerne, der finder forsikringer dyre, svære at forstå og besværlige at have med at gøre. GNFF vil sælge forsikringer ekstremt billigt med salgskanaler som nettet og butikskæder, men uden dyre sælgere og rådgivere. GNFF vil desuden fjerne kompleksiteten, så det bliver nemmere at forstå, hvilket produkt man køber. Pengebesparelser og nemme løsninger – det plejer danskerne at kunne forstå.

En af de største opgaver for GNFF bliver at råbe danskerne op. Det kræver massiv markedsføring, men det er også en del af GNFFs plan. De fleste kan nok huske, hvordan man for nogle år tilbage ikke kunne åbne en avis, tænde sit TV eller se en bus køre forbi på gaden, uden at skuespilleren Lars Bom dukkede op og reklamerede for telefonselskabet Onfone. Selskabet scorede så mange kunder på sit enkle og billige produkt, at giganten TDC købte selskabet for over 300 mio. kr. GNFF har formentligt taget ved lære af den historie.

Vi mangler dog at få udpenslet, hvordan GNFF og AIG vil tjene penge på at sælge billige forsikringer uden betydelige risikovurderinger af kunderne. Selskaberne risikerer at tiltrække mange kunder, der i dag betaler mange penge for deres forsikringer, netop fordi deres nuværende selskab har vurderet risikoen for skader til at være stor. Vil disse blive lønsomme kunder for GNFF?

Under alle omstændigheder ligger der en stor opgave foran GNFF, men der er også åbenlyse muligheder. Så nok er Gerda Nielsen Familie Forsikringer et atypisk og lidt morsomt navn, men spørgsmålet er, om de etablerede forsikringsselskaber ikke bør tage den nye konkurrent seriøst.