Nyeste skud på den bæredygtige stamme: Velkommen til de batteridrevne færger

Med en investering på 300 millioner svenske kroner vil HH Ferries ombygge to færger til batteridrift. HH Ferries forventer en reduktion på 50 procent af den samlede emission.

Arkivfoto. Nu vil HH Ferries, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, ombygge to færger til batteridrift. Fold sammen
Læs mere
Foto: BAX LINDHARDT

Turen med færgen over Øresund bliver snart en smule mere miljøvenlig. HH Ferries Group, der ejer færgeruten mellem Helsingør og Helsingborg, har nemlig annonceret, at de to færger Tycho Brahe og Aurora skal ombygges til at sejle på batteridrift frem for på marine-diesel.

Når skibene i løbet af 2017 kommer til at sejle på el i stedet for diesel, vil det være et vigtigt skridt på vejen til en mere miljøvenlig færgefart, fortæller Henrik Rørbæk, administrerende direktør i HH Ferries. Og baggrunden for beslutningen har været at komme væk fra de fossile brændstoffer, forklarer han.

»Vi har i mange år forsøgt at være så miljøbevidste som muligt. I januar 2015 fik vi nye emissionsregler, og dem har vi faktisk levet op til i de sidste mange år. Det er i det lys, vi har taget beslutningen om at indføre batteridrevne færger,« siger Henrik Rørbæk.

Hvis alt går efter forventningen, vil de nye batteridrevne færger pynte på virksomhedens CO2-regnskab. Med Aurora og Tycho Brahe på batteridrift vil HH Ferries’ samlede emission nemlig blive reduceret med 50 procent.

Muliggjort med EU-støtte
Prisen for at ombygge Tycho Brahe og Aurora til batteridrift lyder på 300 millioner svenske kroner - ca. 240 danske kroner. Af dem kommer 120 millioner svenske kroner fra EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, INEA. Og investeringen har været altafgørende for, at de to færger snart skal sejle af sted på batterier.

»Det skal ikke være nogen hemmelighed, at investeringen fra INEA har muliggjort projektet. En investering på 300 millioner svenske kroner er meget for en virksomhed som vores. De komponenter vi anvender, er allerede kendt på markedet, men de er sat sammen på en ny måde. Støtten fra INEA har gjort, at vi turde satse på nytænkning,« siger Henrik Rørbæk.

Udover ombygningen af skibene bliver de 300 millioner svenske kroner brugt på at bygge ladestationer i både Helsingør og Helsingborg og på at lægge nye kabler. Hverken Helsingør eller Helsingborg har nemlig strøm nok til at servicere ladestationerne til Aurora og Tycho Brahe, forklarer Henrik Rørbæk.

Det er endnu ikke afgjort om alle færgerne hos HH Ferries skal sejle på el fremover. Først skal erfaringerne med Aurora og Tycho Brahe indsamles og evalueres.

»Vi skal have en periode, hvor vi skal finde ud af, om praktikken lever op til idéen, og så tager vi stilling til det,« siger Henrik Rørbæk.

Ombygningen af skibene påbegyndes i efteråret 2016, og i løbet af 2017 bliver batterierne installeret i skibene.