Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Danmarks største modevirksomhed Bestseller har ikke råd til at tabe generation Y på gulvet. Koncernen investerer derfor et større millionbeløb i at forbedre flere af sine cirka 1.100 Jack & Jones-butikker i 18 lande.
Fremtidens Jack & Jones-butik vil indeholde fem forskellige universer, hvor fem forskellige tøjmærker bliver præsenteret vidt forskelligt. Hvert univers vil være bygget op af unikt inventar og dets egne dufte og lyde. Samtidig vil personalet blive håndplukket til det enkelte univers.
»Vi undgår så vidt muligt at slå stillingsannoncer op. I stedet går vi selv ud og finder vores kommende ansatte. Vi håndplukker dem gerne fra en restaurant eller fra en hvilken som helst anden branche. Det afgørende er, at vi har et indtryk af, at personen passer godt til brandet. At han nærmest er brandet,« siger Peter Kristiansen, retail director i Jack & Jones, og fastslår, at væremåde, udstråling og viljen til at lære spiller en stor rolle, når Jack & Jones udpeger de butiksansatte.
Brændt jern. Mørkrøget egetræ og mursten. Der er mange muligheder for at indrette forskellige universer i butikkerne. Jack & Jones tilpasser også dufte og musik, så de er i overensstemmelse med de fem tøjmærkers værdier, som findes i Jack & Jones-butikkerne.
»Vi forsøger at kreere en butik, hvor mænd synes, det er fedt at være,« siger Peter Kristiansen.
Større krav til butikschefen
Et af de største uudnyttede potentialer ligger i uddannelse af medarbejderne, lyder det fra Peter Kristiansen. Der er skruet et uddannelsesprogram sammen, som betyder, at de butiksansatte kan blive sendt på kursus i op til 20 dage. De vil blive trænet i produktkendskab, styling og service.
»De skal kunne style sig selv, butikken og kunden. Kunderne skal gerne gå fra butikken med en oplevelse af, at han har valgt noget tøj, som fungerer for ham og får ham til at se godt ud. Den oplevelse er mindst ligeså vigtig, som at han får et konkret produkt med hjem i en pose,« siger Peter Kristiansen.
Også nyansatte butikschefer vil opleve, at Jack & Jones stiller større krav til dem end tidligere.
»Tidligere kunne man sagtens have en situation, hvor vi ansatte en butikschef, og to timer efter så var han i gang i butikken. I dag bliver man sendt på kursus i 20 dage, inden man får mulighed for at arbejde som butikschef,« siger Peter Kristiansen.
Ifølge ham er det nødvendigt, at der investeres langt mere i personalet end traditionelt, hvis butiksoplevelsen skal op i verdensklassen.
»Hvis man skal arbejde hårdt og ofte i weekenden, når andre har fri, så skal man have nogle gode oplevelser med arbejdet. Der skal være en ordentlig feedback på det, man laver, og der skal være muligheder for udvikling. Det er helt nødvendigt, hvis vi vil have medarbejderne til at udstråle det rigtige,« siger han og fortæller, at forskellige bonusprogrammer er blevet en fast del af aflønningen for de butiksansatte hos Jack & Jones.
En af de første butikker, som er indrettet efter og regeres efter de nye Jack & Jones-standarder ligger i Kolding. Jack & Jones har planer om at modernisere de øvrige butikker over de næste to til tre år.