Nye trafikaviser presser MetroXpress i Danmark

Presset fra de nye gratisaviser gør ondt på økonomien i den danske forretning af MetroXopress, der oplever et kraftigt fald i overskudsgraden.

Overskudsgraden er faldet for Metroxpress, der er presset af de nye gratisaviser, Nyhedsavisen og 24timer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Helsinghof
Det gik lige så godt. De røde tal skiftede farve i 2004, og derefter gik det fremad for landets første trafikavis, MetroXpress, der sidste år nåede en overskudsgrad på 23 procent.

Men i andet kvartal af 2007 peger pilen den forkerte retning. Overskudsgraden er faldet til 15 procent, og mere end hver tiende læser er faldet fra gennem det sidste halve år.

Det er særligt trængslen om læsernes opmærksomhed i de danske trafikknudepunkter, hvor MetroXpress og Urban siden efteråret har fået selskab af 24timer og Nyhedsavisen, der kan mærkes.

»Vi har skullet trykke flere annoncer til en lavere pris, og det er der en større omkostning ved,« siger adm. direktør Søren Riis.

Han peger desuden på, at MetroXpress bruger flere avisbude, fordi avisen har mistet fem procent af markedet i busser og toge på grund af konkurrencen.

Alligevel går det som forventet, understreger Søren Riis, der tilbage i april valgte at afskedige otte medarbejdere på avisen for at tilpasse sig den nye konkurrencesituation, hvor Urban, 24timer og Nyhedsavisen er de nærmeste konkurrenter.

»Det går fuldstændig, som vi har budgetteret. Konkurrencesituationen taget i betragtning er det helt tilfredsstillende,« siger Søren Riis.

Svær udfordring
MetroXpress startede med et resultat på minus 56 mio. kroner før skat og finansielle poster. I 2005 var overskuddet for første gang til at tage og føle på med over 25 mio. kroner, og sidste år faldt det en anelse til lidt over 24 mio. kroner.

Hvad er målet for hele 2007?

»Det vil jeg ikke komme ind på, men for hele året forventer vi at kunne holde en overskudsgrad omkring 15 procent,« siger Søren Riis.

Gennem det sidste halve år har MetroXpress mistet over 11 procent af læserne. Hvad skal der gøres ved det?

»Det er svært at gøre noget ved. Vi gør vores bedste. Det er klart, at med så mange aviser i markedet, er der færre, der læser MetroXpress en hel uge, Så gør de det måske fire dage om ugen. Konkurrencen gør det svært at opretholde læsertallene,« siger adm. direktør Søren Riis fra MetroXpress i Danmark.