Nye tog til Grenaabanen

Otte lette togsæt indsættes udgangen af 2010 som afløsning af de op mod 31 år gamle MR-4 tog.

Foto: René Strandbogaard. DSB har indgået aftale med togfabrikken Siemens om levering af otte togsæt til Grenaabanen af mærket Disero. I forvejen har DSB det samme tog kørende mellem Svendborg og Odense (billedet) og Fredericia og Odense.
Læs mere
Fold sammen
De pålidelige og gennemprøvede Siemens Disero regionaltog skal fra slutningen af 2010 indsættes på Grenaabanen som afløsning for MR4 togsæt, som blev leveret til DSB mellem 1978 og 1985. Kontrakten med Siemens blev underskrevet i går.

Det drejer sig i første omgang af otte togsæt, der leveres i fjerde kvartal næste år.

Togene er kendt i DSB regi, da 12 enheder siden 2002 har betjent strækningerne Odense-Svendborg og Odense-Fredericia.

Desiro-togene er en lettere konstruktion end MR-tog, og de kører cirka 10 procent længere på en liter diesel. Desuden er togenes motorer udstyret med partikelfiltre, der reducerer udledningen af partikler med 97 procent - svarende til 4,3 tons partikler årligt.

Når det gælder komfort, har Desiro-togene også fordele frem for MR 4. De er eksempelvis udstyret med elektronisk trafikinformation, klimaanlæg, store panoramavinduer og lavgulvsafdeling med handicaptoilet og fleksareal til cykler og barnevogne

- Desiro-toget er et let tog, der er godt for miljøet, det er hurtig til at komme op i fart og til at bremse ned igen, og det er et oplagt valg til Grenaabanen, hvor der er en forholdsvis kort afstand mellem stationerne,  siger DSB's direktør for Fjern- & Regionaltog, Frank Olesen.