Nye tegn på ringere iPhone-salg presser Apple

IT-giganten Apple fik mandag barberet 264 milliarder kroner af selskabets værdi. Det store dyk kom i kølvandet på nyheder fra underleverandører, der tyder på, at alting ikke går efter planen med Apples altafgørende iPhone-salg.

Apple har selv nedtonet forventningerne til julesalget af iPhone-telefoner, men flere af underleverandørerne melder nu ud, at der er skruet ned for blusset i produktionen af det produkt, som Apple er afhængig af. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sergei Ilnitsky/EPA/Scanpix

Apples problemer med at komme fri af sin store afhængighed af et enkelt produkt, iPhone-telefonen, kostede i ét hug selskabet 40 milliarder dollar eller 264 milliarder kroner.

Flere af Apples underleverandører melder nemlig om dårligere udsigter for den kommende tid som følge af færre ordrer, og det forstærker bekymringerne over, at efterspørgslen efter iPhone-telefoner falder.

Mandag kom de seneste meldinger om neddroslede forventninger i den kommende tid fra skærmproducenten Japan Display, der henter over halvdelen af sin omsætning fra Apple, og fra Lumentum, som er hovedleverandør af Apples ansigtsgenkendelsesteknologi, Face ID. Det fik Apple-aktien til at dykke over fem procent til sit laveste niveau i mere end tre måneder, og de negative bølger rullede videre over aktiekursen hos en lang række andre teknologiproducenter.

Selskab Kurs Ændr. %

60 procent af Apples salg stammer fra iPhone

Apple kæmper for at blive mindre afhængig af iPhonen. Omkring 60 procent af Apples samlede omsætning stammer fortsat fra iPhone-salget.

Antallet af solgte telefoner ligger næsten fladt og har gjort det i et stykke tid. Det er Apples prisstigninger, der sikrer, at giganten fortsat kan hente et dagligt overskud hjem på 157 millioner dollar eller lige omkring en milliard kroner. Der var næsten ingen forskel på antallet af solgte iPhones i tredje kvartal i år og for et år siden, men omsætningen på iPhones var steget med 29 procent. Prisstigningerne slog nemlig for alvor igennem, da Apple for et år siden lancerede sin iPhone X for at markere tiåret for den første Apple-telefon. De netop lancerede iPhone XS-telefoner, de nye iPads og de nye Mac-PCer har også fået et nøk opad på prisskiltet.

Ud over at hæve priserne satser Apple mere på software og på større salg gennem appbutikken App Store, hvor Apple tager 30 procent af salgsprisen, samt ved at sælge abonnementer på iCloud-lagerplads til sikkerhedskopiering af indhold på Apple-udstyr. Musikstreamingtjenesten Apple Music bidrager sammen med salg af TV-boksen Apple TV og smarture samt mobilbetalingstjenesten Apple Pay også til indtjening fra andre områder, men iPhonen er fortsat det altdominerende produkt på Apples hylder.

Apple erkendte tidligere i år efter en bandbulle fra brugerne, at en softwareopdatering bevidst havde gjort ældre telefoner langsommere for at undgå batteriproblemer. Apple valgte derefter at tilbyde en billigere udskiftning af batteriet, så levetiden på det ældre udstyr forlænges. Tilsvarende virker den nye udgave af mobilsoftwaren iOS 12 på Apple-udstyr helt tilbage fra 2013, hvor tidligere opdateringer kun har rakt to-tre år baglæns.

Det bidrager alt sammen til, at Apple-produkterne holder længere. Analytiker Toni Sacconaghi fra Sanford C. Bernstein & Co. anslår over for nyhedsbureauet Bloomberg, at det kan forlænge udskiftningen af en iPhone med seks måneder til 3,2 år og betyde, at iPhone-salget over tre år vil falde med seks procent. Til gengæld kan de gøre brugerne mere tilfredse, så de køber andre Apple-varer fra hylderne i stedet og dermed hjælper Apple med at blive mindre afhængig af iPhone-salget.

Slut med at offentliggøre salgstal

Hele smartphonemarkedet er i tilbagegang. Juli-september lå seks procent under sidste år på samme tid, og det er fjerde kvartal i træk med tilbagegang. Det er manglen på spændende nye funktioner, som svækker interessen for at købe seneste nye telefon, men telefonerne holder også længere, så behovet for at skifte til nyeste model daler. Det mærker både Apple og konkurrenten Samsung, der er verdens største mobilproducent. Trods større nylanceringer af Galaxy-telefoner er Samsungs mobilsalg faldet, og overskuddet i mobildivisionen lå på sit laveste i halvandet år.

Apple vil ikke længere fortælle, hvor mange iPhone-telefoner og iPad-tablets der bliver solgt. Det ser analytikere som endnu et tegn på, at det går den forkerte vej. Samsung offentliggør dog heller ikke sine salgstal.

Da Apple kom med sit seneste regnskab for få uger siden, var udmeldingen, at salget i julekvartalet formentlig vil blive lavere, end analytikerne forventer, fordi der sælges mindre på udviklingsmarkederne, heriblandt Indien.

På verdensplan er Apple den tredjestørste mobilproducent efter Samsung og Huawei, der tidligere i år overhalede Apple. Apple sidder ifølge analysehuset IDC, der følger markederne tæt, på 14 procent af smartphonemarkedet, hvor 86 procent af alle nyproducerede telefoner fødes med det konkurrerende Android fra Google som styresystem. I Danmark var 44 procent af alle solgte smartphones i første halvår af 2019 Apple-telefoner. 56 procent var Android-telefoner.

Apple skruer ned for helt ny iPhone XR-produktion

Apple bad i begyndelsen af november selskaberne Pegatron og Foxconn, som producerer og samler iPhone-telefonerne, om at indstille planerne for ekstra produktionslinjer til den mindst dyre af de netop lancerede iPhone-telefoner, iPhone XR. En tredje mindre producent, Winstron Corp, der skulle stå standby, offentliggjorde, at selskabet alligevel ikke vil få ordrer på at bistå produktionen af iPhone XR.

Ifølge den japanske finansavis Nikkei havde Foxconn – verdens største teknologifabrik – forberedt 60 samlebåndslinjer til iPhone XR, men brugte for nylig kun 45 af dem. Apple er Foxconns største kunde.