Nye skatte-regler gavner varebil med stort bagagerum

NYE VAN’ER. Opel har med sin nye Vectra diesel van med 50 procent afgift en bil med et kæmpe varerum og fuld miljø- og sikkerhedspakke.

Opel har i de senere Astra- og Vectra-modeller været kendt for et meget stort bagagerum. Efter de nye regler for registreringsafgift er disse modeller blevet interessante som gulpladebiler.

Før var en Vectra van uinteressant på gule nummerplader. En afgift på 95 procent gjorde den nærmest ubetalelig, men med regeringens nye 50 procent afgift på personbiler på gule nummerplader, er den blevet mere interessant.

Før afgiftsændringen havde Opel pæn succes med Zafira på gule nummerplader med 30 procent afgift til cirka 150.000 kr. Nu koster den med højeste udstyrs- niveau og 150 hestes dieselmotor samt partikelfilter cirka 196.095 kr. med 50 procent afgift plus moms, men man kan få en Vectra med elegance-udstyr og samme teknik for 208.604 kr., med mindste limited-udstyr dog 189.000 kr. En topudstyret model med automatgear til 229.000 kr. ventes at blive bestseller.

Priserne skal ses i lyset af, at Zafira er bygget på Astra-platform med kortere akselafstand. En Astra van med samme teknik koster godt 186.000 kr. plus moms.

Vectra van har et varerum på hele 1.84 meters længde og et volumen på 2,5 kubikmeter, hvilket er større end i Zafira, der har 2,1 kubikmeter. Vectra Van laster 705 kg mod 725 kg i Zafira. Påhængsvægtene er de samme som i Zafira med 1.500 kg med bremser.

Ny Vectra i 2008Så vægtmæssigt og prismæssigt er der ikke meget forskel, så det håber man hos Opel betyder, at mange fortsat vil vælge Zafira, der som MPV har en mere kvadratisk form og en højere siddestilling.

I oktober i fjor solgtes cirka 130 Zafira van og i oktober i år omkring to tredjedele så mange. Mange kunder har dog udskudt valget af ny bil til efter nytår. Næste efterår præsenteres en helt ny Vectra, så prisen må så forventes at stige. Zafira får derimod kun et mindre facelift.

Sikkerheden i Vectra kan man ikke komme efter. ESP- sikkerhedsprogram er standard, og det gælder også seks airbags, heraf gardinairbags i siderne. Opel-importøren har som den eneste i branchen valgt at sikkerhedsteste varevognsopbygningen med trækprøver tilnærmet den tyske DIN-norm hos Dahl Engineering i Thisted.

Miljøet i den testede 150 hestesudgave er optimalt med partikelfilter som standard. Den klarer ifølge fabrikken 16,9 km/l, mens vi i gennemsnit opnåede 14,8 km/l. Motoren, der opfylder Euro 4-miljøkravene, nøjes med at slippe 159 g CO2 ud pr. km. Alligevel er den ingen sinke på landevejen med en topfart på 210 km/t, og den når 100 km/t på 10,5 sekunder.

Bruger man gearene, er bilen ganske smidig, men der er først trækkraft fra 1.100 omdrejninger, hvilket vil sige 60 km/t i femte gear og 65 km/t i sjette gear. Som langtursbil er den eminent. Vi kørte København-Silkeborg og retur i bilen, og den er både hurtig og støjsvag. Man fornemmer nærmest ikke, at man kører i en dieseldrevet bil, og vil man cruise, kan man slå speed piloten til og nyde klima- anlægget.

Ingen slinger i valsenKøreegenskaberne er fornemme selv med fuld last, og ESP’en og antispinsystemet sikrer, at der ikke er nogen slinger i valsen, når man forcerer en snoet landevej. Her hjælper også en fast affjedring og lavprofildækkene, monteret på aluminiumsfælge.

Opel har udviklet et interaktivt køresystem (IDS), som optimerer affjedring og stabilitet. Det tager også hånd om bilens styreegenskaber, bremser samt ESP-system. Man kan også glæde sig over en god siddestilling. Der er god afstand til afskærmningen fra varerummet og dertil kommer multijusterbart førersæde, inklusive trinløs indstilling af sæderyggen.

Rattet kan indstilles både i højde- og længderetningen. Vi skal også nævne femtrins varme i begge forsæder, der var beklædt med halvt stof og halvt læder. Aflæggepladsen omfatter midterboks og handskerum.