Nye mobilpriser rammer endnu hårdere

Den kommende mobilregning er eksploderet i mange virksomheder, fordi man nu betaler for hele minutters tale i stedet for, hvor længe man faktisk bruger mobiltelefonen.

Der er ekstra god grund til at holde øje med sekundviseren - og telefonregningen - i de danske virksomheder. Store mobilregninger truer forude. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Økonomidirektørerne i de danske virksomheder bør se at få slappet grundigt af i juleferien, for den næste mobilregning, der lander på deres bord, vil med stor sandsynlighed hæve blodtrykket kraftigt.

Nye beregninger fra rådgivningsfirmaet Netplan, der bistår virksomheder med at vælge det rette telefonabonnement, viser nemlig, at det bliver langt dyrere end hidtil antaget, at de to største teleselskaber netop har ændret måden af afregning mobilopkald på fra det faktiske antal sekunder, som man taler i, til nærmeste hele minut.

Endnu værre end ventet

»Det står endnu værre til, end selv vor værste beregning viste. En grundigere analyse viser, at der er en voldsom overvægt af meget korte opkald. Faktisk er over halvdelen af alle mobilopkald i en almindelig virksomhed under et minut lange, ganske enkelt fordi mange bliver ringet op, hvor de ikke kan tage telefonen, og så vil man ikke tale med telefonssvareren. Når afregningen ændres fra sekund til minut, stiger regningen med over 50 procent,« siger Torben Rune, teleanalytiker og direktør i Netplan, til Business.dk.

Han mener, at mobilselskaberne direkte udnytter, at det hele efterhånden er blevet så indviklet.

»For langt de fleste kunder er abonnementerne sort snak. Mobilselskaberne spekulerer i det og gør det bevidst indviklet. De kommer med meget kreativer måder at handle på. IT- og Telestyrelsen burde gribe ind,« mener han.

Til skideballe hos minister

Telenor ændrede afregningen fra 15. december, efter at TDC indførte den nye beregning 1. november. Telia vil ikke umiddelbart følge efter.

Videnskabsminister Helge Sander (V), som er øverst ansvarlige for det danske telemarked, har efter nytår indkaldt teleselskaberne til skideballe over de stedse flere og mere uigennemsigtige gebyrer, som Business.dk har beskrevet indgående.