Nye millioner til danske IT-iværksættere

En ny dansk investeringsfond ser netop dagens lys og med en halv milliard kroner i bagagen, der er øremærket danske IT-iværksættere

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Så er der godt nyt til nye og ambitiøse IT-iværksættere.

Det danske venturekapital selskab NorthCap Partners har netop afsluttet kapitalrejsning af sin tredje investeringsfond. Fonden er samlet på kr. 525 millioner og over de næste tre et halvt år, skal der investeres i op mod 20 IT-selskaber.

NorthCap Partners investerer i virksomheder, hvor NorthCap kan bidrage med kapital og erfaring til internationalisering, lyder det fra ledelsen.

”Der er mange talentfulde management teams i nystartede IT-selskaber, som vi gerne vil arbejde tæt sammen med omkring forretningsudvikling og internationalisering. Konkret ønsker vi at samarbejde med iværksætterne om at sætte fuld fart på kommercialiseringen via internationalisering. Målet er hurtigt at få skabt en profil og position, som muliggør yderligere vækst, hvor vi gerne trækker på vort netværk af udenlandske venture investorer. Hele NorthCap teamet har tung erfaring med internationalisering af teknologiselskaber”, siger Thomas Weilby Knudsen, Partner i NorthCap Partners i en pressemeddelelse.

NorthCap Partners har bl.a. modtaget kapital fra European Investment Fund, Vækstfonden, Danica, Dansk Vækstkapital samt en række private investorer.

Den første virksomhed som får glæde af den friske kapital, er det nystartede selskab Falcon Social, som udvikler software, der hjælper store virksomheder med at håndtere deres tilstedeværelse på sociale medier som f.eks. Facebook, Twitter, Youtube og lign.

På trods af sin unge alder har Falcon Social allerede tiltrukket globale kunder som Pandora, Georg Jensen, IKEA og Colgate.

Med henblik på en internationalisering af selskabet, har Falcon Social tiltrukket venture millioner fra venture selskabet NorthCap Partners.

”Markedet for virksomhedskommunikation via sociale medier, er stadig kun i sin spæde vorden i Europa, og vi er overbeviste om, at vi kommer til at se samme mønster som i USA, hvor de største virksomheder i første omgang benytter sig af mulighederne, og det over det sidste år hurtigt har bevæget sig ned til de mellemstore virksomheder. Vi forventer, at vi med vores platform rammer et marked, som i kraft af virksomhedernes stigende brug af sociale medier, samt stigningen i antallet af sociale mediekanaler vil vokse ganske dramatisk over de næste år”, siger Ulrik Bo Larsen, co-founder og adm. direktør, Falcon Social.