Nye London-flyvninger vil sende flere på weekendtur

Forretningsrejsende vil nok fortsat vælge de dyrere afgange, men de 28 daglige afgange mellem København og London vil ikke alene presse priserne ned, men også udvide markedet, så flere tager til den engelske hovedstad.

Foto: FACUNDO ARRIZABALAGA.
Læs mere
Fold sammen

Det bliver et slaraffenland for danskere med hang til smutture til London, når både Ryanair og Easyjet til efteråret øger antallet af flyvninger på ruten.

Dermed bliver prisen nemlig presset ned, men samtidig vil endnu flere benytte sig af muligheden for at komme billigt over Nordsøen.

»Det er gode nyheder for lavprissegmentet, som nu får endnu bedre muligheder for at komme billigt til London. Det vil øge konkurrencen, men det vil også udvide markedet, fordi folk, som ellers ikke var taget afsted, kan finde på at købe billetter, når det er så billigt,« siger Andreas Krog, der er redaktør på branchesitet Check-in.

Efter Ryanairs annoncerede indtog på det danske marked, udvider det konkurrerende lavprisselskab Easyjet sit program med en ekstra flyvning hver dag fra to til tre. Dermed vil der fra efteråret være 28 daglige flyvninger mellem København og London lagt op til hård priskrig på ruten.

»Hvis Easyjet og Norwegian og skal konkurrere med Ryanair, så er de nødt til det her. Der er så mange aktører på London-markedet og de henvender sig til samme segment, hvor prisen er altafgørende,« siger Andreas Krog.

Både Ryanair og de nye flyvninger med Easyjet går fra København til London Luton, som er en af de mindre kendte Londonlufthavne med dårligere transportmuligheder til centrum end eksempelvis Heathrow og Stansted.

Derfor vil de mere forretningsorienterede rejsende sandsynligvis fortsat vælge de selskaber, som kan sikre en hurtigere forbindelse ind til centrum.

»De folk, der tager morgenflyveren for at forsøge at nå et møde i London klokken 10, vil nok fortsat vælge de lufthavne med de bedste forbindelser. Man får, hvad man betaler for, og lavprisselskaberne lander simpelthen ikke i Heathrow, fordi det er for dyrt,« siger Andreas Krog.